Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 3089 ggr
karlfeldt
0

Tips på träd?!

Bor i ett radhus i Limhamn med en ganska liten trädgård. Förra ägarna sågade ner de två träd som fanns och vi är nu på jakt efter ett skuggivande träd. Vi skulle vilja ha ett träd som har en ganska hög, vid krona som kan ge skön skugga, men som inte blir alltför högt (helst inte över 8 meter, men man bör kunna gå raklång under grenverket).

Någon som har några förslag?

/Johan

Christina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om jag bara hade plats för ett träd skulle jag välja ett körsbärsträd. Kanske fågelbärstypen Prunus avium. Vackra när de blommar på våren och roliga att kunna plocka bär från på sensommaren. De jag har växte ganska fort. Men några år tar det.Vi har tagit bort grenar nedtill för att kunna köra med åkgräsklippare under. Var noga med att välja en E-planta med friskhetsgaranti.

Christina
0

Första bilden är från 2001 då det var sex år och så här såg trädet ut 2005.

Diana61
0

Vilket vackert träd"

Det finns ju många fina purpurfärgade träd ifall man vill ha det. TYvärr är jag inte så bra på buskar och träd så jag får läsa i mina böcker varje gång om dom. Har dessutom för liten tomt för fler träd (770kvm) Gråter

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

AnnicaB
0

Jag skulle välja en Katsura. Min trädgård är dessvärre lite för liten, den blir upp till 8 meter hög. Härliga blad och underbara höstfärger.

*** Qui vivrqa verra ***

karlfeldt
0

Jag är vldigt förtjust i Phelodendron amurense (sibiriskt korkträd), men är rädd för att det blir för stort. Vad jag förstått så växer det väldigt långsamt, men man får väl tänka en smula långsiktigt. Andra sorter jag fastnat för är
- Acer pensylvanicum (strimlönn)
- Cedrala sinensis (cedrala)
- Rhus pontaninii (kinesisk sumak)
- Sorbus dodong (ullungrönn)

Någon som har erfarenhet av dessa. Trädet får gärna växa hyfsat fort.

Christina
0

Lönnar av alla sorter växer snabbt och bra. Silverpil är också ett säkert kort när det gäller snabbväxande - gråsilvriga blad på sommaren och guldgul på hösten. Balsampoppel växer också fort och är vackra.

Diana61
0

Nu har jag bestämt mig för att jag HAR plats för flera träd och så skall ske. Nu skall även jag börja forska på vilka träd som skall inhandlas Skrattande

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

karlfeldt
0

Jag lägger upp några bilder i albumet på vackra träd som jag fotograferade i Alnarpsparken i förra veckan.