Varningsflaggade växter
Flera av blommorna på den lista vi tillsammans gjorde och döpte till 'Varningsflaggade växter' har jag en viss svaghet för. På rätt plats får de gärna breda ut sig över alla gränser.
Rätt plats är där de klarar av att utmanövrera kvickrot, tistlar, starrgräs. Bilden visar Jättebalsamin som kantar stigen längs vår sumpmark. Jag har bara kastat blommorna där efter att ha rensat bort dem från områden, där jag ville göra iordning rabatter.

På andra sidan av samma stig får praktlysingen bre ut sig i ett fuktigt hål. Även här har jag inte medvetet planterat, utan det har räckt med att bara tömma skottkärran på de praktlysingrötter, som jag med möda rensat bort från nyanlagda rabatter.
Om jag får för mig en dag att göra rabatter även här, så blir det förstås jobb med att rensa. Den här biten av tomten är just nu rena sumpmarken, men efter dränering så har vi kunnat klippa en gång som är torr under högsommaren. Och antagligen blir vi frestade dränera mera och då blir marken omkring intressant för 'ädlare' planteringar.
Det är väl så det gått till hos mig. Plötsligt blir 'skräpområden' inkorporerade i trädgården och då får de här växterna flytta ett steg igen.