Vad mer?
Jag har fått lov att lägga upp en ny rabatt framför min mors röda lilla stuga. Det ska bli en perennrabatt, ca 6m lång. Rabatten ska gå i en färgskala av lila och blått aktigt…
Markerna här är kalkhaltiga och mycket santidga "tämligen magert". Sol på förmiddagen skugga framåt sen eftermiddag.
Jag har till mitt förfogande; lavendel, stenkyndel, Rudbeckia ‘Magnus', Isört och perovskiá och salvia.
Vad mer skulle kunna passa bra i denna rabatt?

Du kan inte jordförbättra lite? Det är ju enkelt att bara mylla ner lite grus, stallgödsel och plantjord t.ex. Typ vända runt med en grep.
Jag har själv en rabatt med blått och lila och lite "svart" som bas. Där finns bland annat stäppsalvia, blåklint, svart blåklint, rödbladig alunrot, svart vallmo, blå näva, penséer, akleja, riddarsporrar, bolltistlar, m.m. Och förstås MASSOR med lökväxter i blått, svart och lila; tulpaner, allium, iris m.m.
I en annan rabatt har jag lila och rosa och lite vitt som tema, med bland annat röd rubeckia, lila akleja, rosa violkungsljus, rosa riddarsporrar, stäppsalvia igen, vit ullupin, vit fingerborgsblomma, lila stjärnklocka, ljuslila nepeta och rosa nepeta och rosa Rosor.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se