Kan man plocka rabarber redan år 2?
Hej!
Jag satte en rabarber förra året som kommer jättefint. Förra året lät jag den växa men nu är jag väldigt sugen på egen rabarberpaj. Kan jag plocka i år, eller måste jag vänta ett år till?

Det beror på hur stor plantan är. Det är olämpligt att ta bort alla blad utan några bör sparas och ta bort blomstänglarna innan de utvecklas för att spara energi.
Hanna-Karin förstår att du längtar efter rabarberpaj, det är ljuvligt! Jag har sån tur att jag har massor så därför låter jag en del av dem gå i blom för jag tycker de är så vackra!
//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras
utan måste kännas med ditt hjärta
Hos våra grannar är rabarerna jättestora! Måste bero på var man bor i landet.
Förlåt! Såg att det står år 2 först sedan jag sparat inlägget. Skall inte lägga mig i :)

Är det en nackdel att den går i blom?
Förresten - jag har planterat nya rabarber i år och på den lappen jag fick till stod det att man år två kunde plocka lite men inte mycket.

Blomningen tar näring och då minskar tillväxten och i början kan blomningen innebära lågre skörd.
jag har rabarber som jag tog från mor i fjol och satte i pallkrage och i fjol växte dom och jag lät de inte blomma. och i år gav jag lite kobajs med jord som tillskott innan de växte upp och jädrar vad stora och vackra de är, får nog sätta isär till hösten, för det kan man inte göra nu va?