Utplantering av omskolade växter
Ny här på forumet och även ny på trädgårdsfronten
Känns som det är 100 frågor man vill ställa, men jag börjar med 1 
Kan man plantera ut sina omskolade plantor i rabatterna nu eller är det för tidigt ?
Dom har stått ute dygnet runt nu i ca 14 dgr (utan något över sej på natten) det har ju varit såpass hygglig temperatur på natten här i Göteborg
Plantorna som skall ut i rabatterna är Riddarsporre, Anisisop, Blå Kudde till ett stenparti och Aklejor, Gyllenbär och Gräsfibbla
Klarar dessa ifall det skulle komma någon frostnatt
Dom är ca 5-6 cm höga nu och växer så det knakar
Tacksam för svar snarast möjligt då jag tänkte plantera ut dom i helgen ifall det är ok … 
Perenna växter klarar sig fast det kommer en frostnatt, men ettåringar fryser på en gång, med undantag av penseér.

Frosttåligheter när det gäller ettåringar är mycket varierande. Från att skadas allvarligt vid nollgradigt till att tåla - 10 grader åtminstone efter avhärdning. Vinterannuella växter tål som regel allra mest. Klint är nog den ettåriga växt som är tåligast och sedan kommer nog pense båda vinterannuella.
Gyllenbär tål inte frost och är perenn endast inomhus. Blå kudde är ett okänt namn men jag kan tänka mig att det är aubretia och de kan fås att blomma redan första året efter en ordentlig nattfrost. Överlag är perenner tåliga för frost. Riddarsporre kan frysa vid 3-4 minusgrader. De övriga tål något mera men mer än 5 minusgrader bör de inte utsättas för. Etablerade plantor kan klara en nedfrysning, men årsplantor av perenner dör oftast efter en nedfrysning.