Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 5071 ggr
Bjornen
0

Gullviva med färgat foder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En gammal odlad sort eller variant av gullviva förekom här och där förr. Men nu är den mycket ovanlig. Dt vore intreessant om någon har sett den eller har den i sin egen trädgård. Jag har bara sett dem på 2 eller 3 ställen förutom i min gen trädgård. Blomfärgen kan variera från gult till mörkrött och olika nyanser däremellan. Fodret får samma färg som blomman så en röd blomma har också rött foder.

Ganska säkert har inte denna variant funnits i handeln under det sista århundradet.

Citronmeliss
0

Hej! jag tror att det är dem jag har i min trädgård…

Har dock ingen bild på mina gullvivor som växer överallt i trädgården sedan gammalt. De är som du säger gula i olika mellanfärger upp till mörkrött..(dock flest gula)

Ska fotografera dem när de går i blom i vår!

Finns det några andra kännetecken som gör att jag kan skilja dem från vanlig gullviva, tro?Generad

/CitronmelissGlad

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Bjornen
0

Plantorna ser exakt lika ut som vanliga när de inte blommar. Oftast förekommer de tillsammans med andra vanliga gullvivor och det verkar som de inte korsar sig. Alternativt kommer de tillbaka som vanliga plantor vid frösååd. Jag har inte provat att så frön från dem. Själva fodret ser ut att vara lite längre från kronbladen än vanliga gullvivor och själva fodret vissnar senare än själva kronbladen. En del av de vanliga gullvivorna som finns i trädgårdartna är trädgårdskorsningar med jordvivan som har helt gröna foder medan gullvivan har blekgröna-gulgröna foder.

Citronmeliss
0

Tack då ska jag kolla dem mera ingående när de behagar gå i blom. Här hos mig ar allt sent, jag bor i norra Dalsland och det är ett riktigt litet köldhål så allt är senare här hos oss än hos vänner både söder och norr ut..

Just nu har vi snö!Flört

Bjornen
0

Just nu är det den rätta årstiden "lådingen" och det ska det vara än ett tag. Det finns gammal snö kvar och snö från i går natt och snö från denna natt. Åker jag något enstaka mil är väl snödjupet runt halvmetern eller kanske något mera.

elenor
0

Bjornen, tänker du på de gullvivor, som engelsmännen kallar House-in-house? I så fall har vi dem i vår trädgård också. Det ser ut som dubbla blomkronor. Här är en bild på en sådan.
De fanns här sedan gammalt och dyker upp på olika ställen i trädgården.

Bjornen
0

Ja jag tycker de liknar mina mycket men det ser ut att fodret är större än mina. Det verkar som dina har lite gener från jordvivan också. På nåt vis verkar mina vara en äldre variant med mindre blommor än dina. Men det är i närheten i alla fall.

elenor
0

Här är en annan bild, där det ser ut som om fodret är upplyft en bra bit över kronan.

Råkade sätta in fel bild först, men nu är det den rätta.

Bjornen
0

Mer och mer liknar det jordvivor istället för gullviva. Även bladen liknar mera jordvivan. Just jordviva har engelsmännen älskat att experimentera med från 1500-talet och framåt och många sorter är utgångna sedan länge. Deras material kom ursprungligen från Frankrike.  

För mig ser det ut som korsningen (Primula veris x vulgaris). Kanske även lite av lundviva också, men de har ju ludna stjälkar.

Citronmeliss
0

Mina gullvivor ser inte heller ut som dina stora, fina Elenor! Speciellt inte när jag ser den andra bilden. Jag har precis som Bjornen skriver mindre blommor och annorlunda blad.

Det ska bli spännande att få se och jämföra när mina börjar blomma, vackra är de i all fall Gullvivorna när de lyser upp trädgården. Läste att man förr gjorde vin av dem det visst jag inte, kul!Glad

Bjornen
0

Gullviveblad är troligen den mest C-vitaminrik växt som finns. Upp till 1 % C-vitamin.

BiGavia
0

**Gullviveblad har du dem i sallad då, har vanlig gullviva , som sprider sig fort, fick en röd, den blommade ifjol. men tänkte inte så mycket på hur blommorna såg ut. Här blommar den i slutet av maj..tror jag.
**

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Bjornen
0

När jag är ute i trädgården då äter jag ett blad här och ett där. Varje år blir det att smaka någon ny växt som man av någon anledning inte smakat. En del smakar man på en gång, medan andra äter man många gånger av. Allt är ju som nyttigast när man bryter av bladet.

elenor
0

Vet inte vilken skillnad det är på gullvivans blad mot jordvivans, så jag skickar med en bild på en vanlig röd gullviva. Tycker egentligen att de är rätt lika. Vad är skillnaden?
De röda har blivit alltfler under de senaste åren. Tycker att de flesta primulablad blir större här, än jag varit van vid från Jämtland. 
De med färgade foder har nog i så fall fått gener från jordvivan innan de kom in i den här trädgården, för här fanns inga jordvivor från början. Har planterat in några sorter nu, men dessa "dubbla" fanns alltså tidigare. Har inte tänkt på det, men visst ser man på bilden i inlägg # 5 att blommorna är betydligt större än på den vanliga, som också syns.
Den primula som har väldigt mycket större och mera volanglika blad är Primula sieboldii, men den har också kommit hit efteråt.
Majvivor växer vilda i trakterna här omkring, så tidigare ägare kan mycket väl ha fått tag i någon hybrid någonstans.

Bjornen
0

Det är svårt att beskriva skillnaden utan det är helhetsbilden. Men gullviva har lite mera avlånga blad och inböjd huvudnerv än vad jordvivan har. Det är också lite skillnad på de mindre bladnerverna som jag dock inte kan förklara. Din sista bild har mycket typisk jordviveutseende. Jordvivan liknar mera lundvivan än gullvivan.

Din sista bild har ett sådant typiskt utseende för jordvivan att de är lätt att artbestämma den som jordviva. Även blommorna har ett typiskt jordviveutseende, men har en tyipskt stjälk som gullvivan. Det kan därför vara en inkorsning av gullviva i jordvivan eller alternativt en korsning mellan jordviva och lundviva. Den borde dock ha hårigare blomstjälkar om inte en korsning utesluter hårigheten. Ibland kan ju korsningarna innebära att en gemensam egenskap helt och håller försvinner. Jordvivan har svag hårighet, gullvivan ofta helt kala blomstjälkar och lundvivan håriga blomstjälkar.

elenor
0

Tack för förklaringen.  Du tycker alltså att den röda är en jordviva? I så fall fanns det ju jordvivor här redan när vi flyttade hit!
Ska studera de olika exemplaren litet närmare, när alla blommar, och se om jag kan lära mig skilja på dem. Det där med hårigheten är ju något att titta efter då.

Bjornen
0

Nej nu skrev jag nog lite förvillande. Den röda är en tyisk gullviva och den gula en tyisk jordviva. Ursäkta att jag förvillar begreppen.

Joohanna
0

Så här ser mina gullvivor ut.
Tyvärr har jag ingen bild på själva växtplatsen men de växer vilt i gräsmattan.
Vi har bara bott här i tre år så jag har ingen aning om var de kommer från. 
Jag blev alldeles lyrisk första våren vi bodde här och fick syn på dem! De är ju så fina!Glad

elenor
0

Ett steg tillbaka alltså! Glad Då stämmer det bättre med vad jag tänkt förut också.

Joohanna, härlig bukett!

JanLindgren
0

Hej!

Det finns p. veris hose in hose att köpa tex i Tyskland. Många har  troligen gener från elatior. Jag har en bekant som har köpt en tomt med gamla plantor. Där växer många olika varianter av gullvivor som är dubbla. Det är uppenbart att de har korsat sig vilt med de vilda gullvivorna. Jag har valt ut en mycket kraftigväxande klon som jag ska föröka upp. Den är gul och har säkert eliatorgener. Jag hoppas att den ska bli en bra snittblomma. Jag ska också försöka korsa den med en klon från Tyskland.

MVH

Jan Lindgren

Citronmeliss
0

Hej igen!  Glad 

Nu är har jag äntligen några bilder från min trädgård på den Gullviva som jag funderade på om det kanske var den gamla varianten med färgat foder!

Vad tror du Bjornen?

Nyfiken Citronmeliss!

Citronmeliss
0

En bild till..

Bjornen
0

Ja det är samma sort. Vet du något om dess historia ? Allt av intresse särskilt ev. hur de kom dit och när ?

Citronmeliss
0

Tyvärr vet jag inte så mycket mer än att den säker funnits här länge!

Bor på en liten gård där det nuvarande boningshuset byggdes 1941 men här har troligtvis legat ett äldre torp tidigare. Så det är inte omöjligt att de funnits här länge!

Själv har jag bara bott har i fem år och har därför tyvärr ingen större inblick i hur här såg ut förr!

Men om jag kommer över några mer fakta så ska jag givitvis berätta..Glad

Citronmeliss
0

Nu har jag lokaliserat några fler gullvivor med färgat foder vid ett ödetorp i närheten.

Är det något speciellt jag bör tänka på när jag tar upp dem så de inte blir förstörda..? Generad

Bjornen
0

Få så mycket rötter med som möjligt och vattna flitigt eller plantera i kruka först.

Citronmeliss
0

Tack då ska jag göra så..Glad