Planera höstplantering
Nu ser jag hur jag ska flytta om perenner och buskar inför nästa år. Försöker göra anteckningar och framför allt ta foton för att inte glömma bort trängseln i rabatterna den här sommaren. Vissa Rosor bara måste grävas upp och flyttas för att få mer livsrum eller ge företräde åt andra.
Kommer att använda den del av köksträdgården som är skördad och uppäten till att jordslå en del perenner redan nu. Dessutom har jag frösått lite aklejor, riddarsporrar och röda rudbeckior som jag hoppas blir kraftiga plantor och klarar övervintring i köksträdgården. Blir det som jag tänkt mig kommer jag att ha en en hel mängd egna perennplantor att sätta ut nästa vår. I de luckor mellan rosorna som jag då kommer att tycka behöver fyllas.
Har oftast varit för odisciplinerad - men nu ska planeras med utgångspunkt från hur det ser ut just nu! Inga impulsköp i vår. Få se om jag kan stå fast vid det.
Det allra viktigaste i trädgården är planering, tycker jag! Och det är också det roligaste!
Det är inte alls så slitsamt som att gräva!
Nackdelen är färstås att planeringsjobbet är så enkelt och framför allt kul, att det lätt blir för mycket att hinna med när man står där i trädgården med spaden i näven! För att inte tala om att orka! 
Själv har jag planerat att gräva nya rabatter, så där 30 m2, innan oktober! Jag har planerat att gräva (det är gräsmatta där nu), men jag känner att det får nog bli att ta fram jordfräsen och fräsa ner gräs och allt!
Om ett par år ser man ändå ingen skillnad om det är grävt eller fräst! Men det är väldigt välplanerat! 
Jag planerar väldigt mycket och ganska noga med allt, men ofta så blir det impulsköpen som förstör min planering. Jag kommer hem med fel färger och storlekar och det blir med andra ord kaos i planeringen. Jag planterar dom där det finns plats och hela trädgården ser just nu ut som en enda stor "barnkammare" med plantor som skall växa till sig. Men så är alla plantorna inköpta förra året och i år, så alla är ju fortfarande små.
Men jag säger som du gör Christina, jag skall "försöka" undvika dessa impuls köpen nästa år och satsa på en bätre planering. JAg har bestämt mig för att införa flera träd i trädgården för att få både skugga och lummighet. VI har nämligen ingen plats i trädgården där man kan sitta i skuggan. Allt är i gassande solsken så man flyr inn i huset för att få svalka. Det vore mycket trevligare om man kunde sitta ute istället, så nu har jag något att planera 
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4