Varning för torka och myror.
Efter vinterns eviga regn så trodde jag inte att jag skulle behöva vattna i trädgården, men mina rhododendron har blivit uttorkade. Igårkväll fick de en ordentlig rotblöta, och nu har jag lagt väv över dem så inte vårsolen ska bränna. Hoppas det var i tid så att de blommar fint iallafall.
Förra våren hade vi samma problem, men i kombination med myror. Uttorkningen blev då för stor. Vi lyckades inte rädda blomningen på buskarna den gången tyvärr, de få blommor som visade sig var bruna och fula.
Känn efter i jorden runt era planteringar och vattna vid behov, och se upp för myrorna som nu bygger bo för fullt. De flyttar gärna på sig om man låter vattenslangen rinna nån dag över boet.

Bra påminnelse. Jag har nu rest ut till trädgården på landet från mitt veckoboende i stan och slås av hur torrt allt är. Först tror jag aldrig det ska torka upp, och så - pang - dammar rabatterna. Det är bara gräsmattan och trädgårdsgångarna som fortfarande är dyngsura.
Så är det varje år. Önskar det vore tvärtom: dvs med torra fina gångar och fuktiga rabatter………..
Hmm…… Myror gör ju gångar i jorden. Då borde rötterna få mer syre och det borde väl även bli väldränerat… Och om det är de små svarta myrorna är det väl ok.
Fast om de gnager av rötterna, för att hålla gångarna fria, så är det ju inget kul.
Varför är det negativt med myror i jorden?
För 15 år sedan fräste vi upp en gammal sandig vall som vi skulle omvandla till bördigt grönsakslanne…. Drog upp jättefina kålplantor men ett par dagar efter utplantering hängde de och en del var helt vissna och låg platta på marken… och när jag tittade närmare på: så var det rödmyror som gnagde runt stackars kålplantorna, precis i markytan. Det blev inte mycket med den kålen he he. Men 3-4 år och många stora lass fårgödsel senare skörade vi bamsestora kålar av alla dess sorter :-) Detta hade typ inget med rhododendron att göra men väl med myror.

Myrorna dränerar alltför bra. Vattnet rinner bort från rötterna och plantan torkar ut. Myrorna bygger ju så att de slipper vatten i sina bon.
Så myror gillar inte fårgödsel!?
Undrar även om myror äter kål eller om pyromanens myror hade andra planer för "lannet". Där kanske växte något tidigare som myrorna hade användning för, och gnagningen runt kålen syftade till att den nya "oanvändbara" växtligheten (kålen) skulle vissna till förmån för det de ville ha där. Men eftersom lannet fortsatte att brukas så tröttnade myrorna och flyttade…!?!?!?
Önskar att myror skulle äta bladlöss istället för att bara mjölka dem. 

Myror äter inte alls på rötterna. Men genom deras gångar blir rötterna hängande i luften och torkar. Det kan aldrig regna för myckt före midsommar. Jag har varit med om ett år då det blev lite väl mycket regn före midsommar, men då regnade det varje dag och dessutom relativt kallt. Normalt dör de flesta växterna som sägs ha dött under vintern egentligen under våren och ett dygns torkväder kan vara tillräckligt att döda en växt. Särskilt om det är uppfrysningsjordar då kommer rötterna upp till ytan. Luckra eller lägg lös torv, sand eller löv runt plantorna så torkar det inte upp på djupare ivåer.
Från "odlingstips":
Myror
Upptäckte att det fanns myror i landet där jag sått sommarblommor. Kan de göra någon skada och hur får jag bort dem i så fall?
Svar: Det finns olika arter av myror, där skogsmyran är ett nyttodjur, medan den gula och svarta tuvmyran kan gnaga på rötter och stammar.
Man kan pudra med kanel eller använda något kemiskt preparat mot myror t ex. Myrr.
nu är det ju så att allt dör hos björnen ( fryser ner och fryser upp och fryser ihjäl och tokar ihjäl och druknar ihjäl ) ,, nej det är inte torrt och nej det är inte torka i sverige . det är bara ytlagret som är torrt växter har vatten att tillgå . det som är känsligt är nyplanterat .
när ni som mig -- har morän och sandjord och har 3månaders noll regn under sommaren och högtemp och björkarna börjar må dåligt i juli-aug och blir jätte gula och gräsmattan är total vissen . ja då kan man väl säga att det är torrt kan väl nämna att jag har min trädgård i östra sverige och hela trädgården ligger i direkt syd-väst läge .

Unga plantor är mycket känslig för vårtorka med ett rotsystem som kanske är bara några cm djupt och då behövs bara en dags torka med sprickbildning kring rötterna för att de ska dö bort. Vattningen är viktigast på våren.
eller hur tror dig . då borde halva min trädgård vara död nu då enligt dig men tyvärr det är den inte . som jag skrev nyplanterat och sånt som odlas i krukor är känslig men små plantor som är planterade i marken nääää dom är faktsikt inte så känsliga om det bara är 2-3veckors torrt i ytlagret . växter rotar sig snabbt väl i marken . jag har många många många små plantor i min trädgård just nu utan vatten . men dom är då inte döda .
visst vattnigen är viktig för nyplanterat men det är då inte torka och bara torrt i ytan av jorden .
#5, Tror ju inte myror har nåt principiellt mot fårgödsel :-) men de tyckte nog bättre om det torra magra sand som var innan några års gödsling och täckodling tilllfört massor av organsikt matrial och marken blev mycket mer fukthållande än innan.Sen kanske de blev störde av fräsen mm. I alla fall hade vi inga mer problem med dom. Jag är ju markväxtagronom och har läst en del om skadedjur på växter … och just på kål finns jo väldans många, men jag hade alldrig hört om att myror skulle kunna ställa till med något, så det är knappast vanligt. Inte desto mindre så såg jag med egna ögon hur det precis runt markytan på varje kålplanta var fullt med rödmyror som "bet" i plantorna och hur det resulterade i at plantorna dog, de gick i princip av vid ytan.
Flaxss, du kanske har en mark som håller vatten väldigt bra,var i så fall glad för det. På de flesta ställen är det som björnen nämner viktigt att vattna t.ex. nyplanterade fruktträd från året innan i torra perioder, eftersom rötterna inte hunnit växa ner särskild mycket än, om man planterat på hösten är det ju i princip den rotklumpen man fick med sig från plantskolan som finns….
och fruktträd rotar sig även om det inte är tjäle alltså rotar sig under vintern . plus som jag skrev det är inte äns torrt i marken . det är bara ytlgaret som är torrt allt vinteregn och snösmältingen finns kvar i marken . plus som jag skrev innan allt nyplanterat och som odlas i krukor är känsligt ,, men du missade kanske det pyromanen ??
jag har morän och sandjord ,, kanske inte det svaret du ville ha ??
som jag sa när ni har som jag brukar ha 2-3månade rutan vatten då kan man börja säga att är sommartorka . visst hos mig är det väldigt torrt i ytlagret kanppt regn nu på ett par veckor men jorden är inte utorkad tills dåan grad att bväxter far illa .

Vissa växter (kanske alla) som mår dåligt höjer sockerhalten i växten (fungerar nog ungefär som kåda för träd), vilket kan göra att myror vill dit och slicka på växten. Om de är onödigt hårdhänta kan de faktiskt äta sönder plantan. Det är inte så ovanligt på små pionknoppar.
Inga växter och särskilt inga träd rotar sig under vintern utomhus. I vårt klimat är växterna i vila och det gäller även Skåne. Vid vila är tillväxten avvaktande. Vissa ettåriga växter kan dock växa även under vintern (t.ex. vitgröe som växer bara temperaturen är över noll och även under snön om de får något ljus) och en del perenner som startat tillväxten eftersom de anser att det är vår. Vintern är en vilotid och då sker ingen tillväxt utan det är en tid för att vänta på våren igen. Rottillväxten är det sista som startar under våren och vid extremt väder kan blomning ske utan att det egentligen sker någon större aktivitet i rötterna. För att rottillväxten ska ske måste växten ha förändrat sockerbalansen från vinterns sammanställning.

Min fina prydnadsapel har nu torkat ut och alla knoppar och blad håller på att ramla av. Planterade den för två år sen, men med den usla dammhögen vi bor på så hjälpte det inte ens att vattna då vattnet inte ens sugs upp av jorden utan det rinner bort vid ytan. När vi såg det så var det för sent att rätta till. Skulle behöva använda en traktor och en plog, och en jättestor dynghög för att få ordning på marken här känns det som. Ändå lade vi ner massor av torv då vi planterade apeln. Vad kan vi göra mer?
Bjornen -- vad snackar du om ?? ,, har du redan glömt det om rosen ,, då jag snackade med en rosexpert ,, och du hade fel om rottillväxten och etableringen ??
rottillväxt och uppsugning av vatten är det som växten först börjar med . många träd har en rottillväxt även under vintern ,, har läst det i en bok men du kan ju gärna säga emot den om du vill . alla växter är inte i vila under vintern ( tänker nu på icke inhemska växter )som oftast vaknar flera gånger undervintern . men du har ju så kallt hos dig så du har väl ingen erfarnhet av sånt .

För att rottilväxten ska starta krävs att vilan upphör, vilket ofta innebär att härdigheten försämras åtskilligt.