Pioner!
Jag har pioner som är ungefär 5 år gammla, jag undrar om jag kan gräva upp ett par st och ta med när jag flyttar?
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Jovisst går det bra. Bästa tiden för omplantering är visserligen augusti men det kanske inte går att vänta så länge. Kom bara ihåg att inte sätta dem för djupt. Rötter i ytan och helst delvis synliga.
Tack bjornen!Jag måste ta upp dem före 1 juni för det är då jag flyttar. Jag hade hört att dom var svåra att omplantera!

Vid omplantering kan blomningen utebli ett eller två år och ännu längre om de planteras för djupt. Gräv ordentligt djupt om plantor är väletalerade.

Jag har fått pioner från vänner som behövt gräva upp sina och har även flyttat egna. De har precis som sägs i #3 tagit ett par år på sig innan blomningen återkommer. Men det har alltid lyckats!
Huvudsaken är att jag kan ta med ett par det är svårt att lämna sina kära växter som man lagt ned så mycket tid på
jag flyttade mina älskade dill pioner för två år sedan förra året fick jag en blomma och väntar spänt på flera i år. de pionerna är gamla. köpte mitt andra hus -91 och fick på våren av min mormor ett stort fång med pioner. de växte och frodades och för två år sedan flyttade jag igen och tog med. de sprider sig inte så fort som jag hoppas på kanske de behöver benmjöl eller något? la på ny jord i år runt om.
Jag fick mina pioner av farmor, Se flyttade jag dem får några år sen. Men de blommade samma år och jag har inga gröna fingrar. Hade väl tur och marken var kanske likartad.
Lycka till iallafall
Var rädda om varandra
Tack. Hoppas kan man ju alltid, men annars så har jag mina Rosor och klematis med mej så något har jag att titta på.
Jag fick en planta av dottern och svärsonen, förra året. Den var en gammal sort som vuxit vid deras lilla stuga i många år. Den stod i knopp när jag fick den. Men hör och häpna den blommade jättevackert. jag trodde att knopparna inte skulle klara sig.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk