Vårblommor

Underbart!!!! VÅÅÅR!!! Tjo, hooo!
Va heter den gula blomman, den på bilden under vårlöken?

Forsytihia

Nej, inte den… utan #4 bilden :)

Det är svalört.

Jordreva (Glechoma hederacea) som blommar med blåa blommor på våren.

Tack så mycket för hjälpen. Ber om ursäkt för jag lagt frågan i fel tråd.

Tack för de ljuvliga bilderna Kerstin!
Nu är marken vit av vitsippor även hos mig.

Christina, det är bara roligt att få dela med sig.
#15 Vilken underbar vitsippsbild!

Muscari armenicum ?

Svalört, jag tror jag har hör namnet svavelört. Kan jag ha hör fel eller finns det fler namn på Svalörten (Svavelörten)?

Svalört har gula blommor och svavelsippan är korsning mellan vitsippa och gulsippa med svavelgula blommor (just nu stora knoppar på dem i min visningsträdgård).

#17 När vi flyttade in fanns det någon enstaka ynklig hyacintstackare som som överlevt i trädgården som stått öde i 50år, och de kämpade för att synas med minimala blommor, men efter några års jordförbättring röjning av buskage så finns det till vår stora glädje nu massor av dem.

317 Är det pärlhyacinter?
Så härligt med gullvivor,mojsan.

Armenisk pärlhyacint. Eller har jag helt fel. Det är denna som de flesta har men det finns en sort som heter "Vanlig" också. De är jättefina tycker jag.

# 18 är armenisk pärlhyacint som numera är den vanligaste arten. Förr var det Muscari botryoides som är något spädare i både blad och blommor och blommar något tidigare än den armeniska. Den känns gamla vanliga pärlhyacinten känns enkelt igen på lite rödaktiga stjälkar. Den armeniska pärlhyacint bildar ofta blad redan på hösten.