Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketter: köksväxterkryddorläkeörter
Läst 5819 ggr
parsley
0

Erfarenheter av miniväxthus?

Vad har ni för erfarenheter av miniväxthus av olika former, t ex växtskåp av gamla fönster eller den typ av växthus som finns på olika lågprisvaruhus för 199 kr? Är det något att satsa på eller kommer mina tomatplantor att trivas lika bra under en fiberduk som tas av eller läggs över plantorna efter behov? Jag kommer att ha uteplats i söderläge och frilandstomater.

Diana61
0

Vi hade ett miniväxthus med klarplast som man drar över (som ett tält) för 6 år sedan på landet och det funkade fint ända tills vi hade storm och de tippade över Förvånad. De är ju inte lika stadiga som riktiga växthus. Sedan så har jag två drivbänkar av plast som jag köpt från Rusta och de fungerar jätte bra.

Jag har haft tomater på friland i söderläge och dom växte inte lika bra som de i växthuset, men det skulle nog ha fungerat bättre om jag hade dom mot husväggen istället.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Scilla
0

Jag tycker att det kan vara svårt att hålla en bra och någorlunda jämn temperatur i miniväxhus.

parsley
0

Jag har köpt några "paraplyer" med fiberduk på LIDL, som verkar fungera bra. Sonen kröp in och satte sig under och sa att det kändes som att vara i ett riktigt växthus.

ikna
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Odlingstunnlar med väv, tycker jag är bra! Täck och väx heter de. Jag har odlat både kål och busktomater i dem, de funkar lite som växthus.

dolfen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

På tal om miniväxthus…Skrattande

dolfen
0

Hur får jag kapilärmattan (som jag har i mitt eluppvärmda minidrivhus) ren? Räcker det t.ex att duscha av i hett vatten, eller måste jag köpa ny varje år för att vara på den säkra sidan?

Torparmor
0

Jag tar bort det grövsta, låter dem torka, borstar bort allt löst skräp och sköljer dem i ljummet vatten. När de har torkat igen rullar jag ihop dem för vinterförvaring. Har dock lärt mig att placera dem fritt från möss, annars är stora bitar borta när våren kommer

Låt dagen idag bli din bästa hittills!