Årets Ros
Här på Trädgård.iFokus kan vi tjuvstarta med att fundera på vilken ros som bör bli Årets Ros 2008. Fr.o.m. 1 maj kommer man att kunna rösta direkt på hemsidan för Rosens Dag. Sidan är under konstruktion så det finns inte mycket att se där just nu. Men jag ska återkomma och påminna när info dyker upp.
Jag kan i alla fall avslöja vilka som blivit nominerade:
(Obs har här länkat till bilder av mina egna. Det finns säkert finare bilder på andra sajter. Tror dessutom att på Ingrid Bergman-sidan har det smugit in sig någon tomatröd HC Andersen. St Nicholas är den enda som jag inte har själv.)
AÏCHA
Pimpinellros. Halvfyllda, gula, tidiga blommor. Remonterar svagt. Svag doft. 3.0x2.5m. Zon VI.
LOUISE BUGNET Kanadensisk rugosahybrid. Röda knoppar som utvecklas till fyllda, vita blommor. Doftande. Tidigblommande, remonterar. 1.8x1.5m. Zon VII.
HANSA
Rugosa. Fyllda, karminröda blommor, talrika nypon. Doftande. Remonterar. 2.0x1.8m. Zon VIII.
MADAME BOLL Portlandros. Skålformade, fyllda, rosa blommor. Doftande. Remonterar. 1.2x1.2m. Zon V.
THE FAIRY Polyantha. Marktäckande, klasblommig, blekrosa. Blommar från sommar till sen höst. Doftlös. 0.8x1.2m. Zon IV.
ST. NICHOLAS Damascena. Halvfyllda blommor i rosa med gula ståndare och med röd fläck på kronbladens kant. Doftande. 1.5x1.2m. Zon V.
INGRID BERGMAN Tehybrid. Stora, mörkröda blommor. Doftlös. 0.8x0.6m. Zon III.
LEANDER
Austinros. Aprikosfärgade, doftande, fyllda blommor från sommar fram till oktober månad. 2.0x1.5m. Zon IV.
ADELAIDE HOODLESS, kanadensisk buskros. Mörkröda blommor, svag doft. 70 cm. Zon VI.
ROSA HELENAE 'HYBRIDA' Klätterros. Klasblommande, ljusgula, halvfyllda blommor. Stark doft. Starkväxande. Storlek: 7.0x6.0m. Zon V.
Av de nominerade så är mina favoriter:
Leander och Ingrid Bergman (Ingrid Bergman har jag själv).
Tycker att Austin rosorna är underbara och jag vill fortfarande ha Alan Titchmars rosen då han är min "Gardening Hero". Får nog ta och beställa den direkt från Austin.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Och jag har en the fairy. Har även en Swany som blommar med så underbara blommor.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Hansa är väl Sveriges vanligaste ros och den enda som oftast säljs bara som rotäkta. Det är väl bara Wij som har den som okulerad.
Louise Bugnet är en relativt ny och en av de första kanadensiska rosorna. Bägge är tåliga och kan odlas i nästan hela Sverige. Säljs oftast okulerad med kan lätt bli rotäkta rotskott om den sätts djupt. Eller såldes de första som rotäkta ?
Mme Boll kan diskuteras vad det är för en eftersom det finns två olika.
Aicha är någorlunda härdig men har ändå dålig livskraft och borde nog odlas som endast rotäkta, men säljs inte som rotäkta tyvärr. Det verkar vara okuleringen som är problemet med den. Vissa okulerade pimpinellrossorter fungerar inte så bra. Egentligen är det en pimpinellkorsning med persisk ros och utseendet påminner mera om den persiska rosen. Många gulblommande sorter av pimpinellarosor blir onödigt sköra och okuleringen kan lätt skadas. Några gamla gulblommande rotäkta pimpinellahybrid "Svärdsjöros" och "Torsångsros" fungerar bra som rotäkta. Lite glest växtsätt bara men annars bra.
St. Nicholas är en tålig och fin ros som tyvärr blomar bara en gång. men relastivt länge.
The Fairy är en tålig ros som trots oftast även mycket sen blomning har hög övervintringsförmåga. Delar av den kan dock gå förlorad, men det finns oftast någon annan liggande gren.
Rosa helenae Hybrida är någorlunda tålig, men märkningen är ofta inte korrekt. Bara Rosa helenae är mycket sämre härdig och sorten Lykkefund har sämre härdighet än Hybrida. Men som sagt var kan de vara felmärkta och då är härdigheten tveksam kanske bara zon 2-3.
Ja av dem får jag nog drista mig och välja antingen Mme Boll eller Helena Rosa Helenae Lykkefund älskar jag… men den kanske inte räknas, det är nog den vanliga Helenae Hybrida eller vad den heter man röstar på..
Numer pensionär i Nynäshamn

Jag stod i Rosensällskapets monter under Trädgårdsmässan och kunde noterade att det i särklass populäraste valet var Helenae Hybrida.
Själv lägger jag min röst på Madame Boll.
Christina - jag måste åter få tacka dig för tipset om Mme Knorr. Det blev ju en knorrfröken istället för Mme Boll när jag köpte ifjol och det var ett superlyckat val - den är underbar.
Allteftersom rabatten utvecklas blir det nog en MmeBoll ocså, då får jag chansen att jämföra dem.
Numer pensionär i Nynäshamn