Klippt gräsmattan ännu?
Idag åkte stora gräsklipparen fram. Igår eftermiddag böljade plötsligt gräsmattan av små tuvor. Så nu är säsongen verkligen i full gång.
Igår klippte jag gräsmattan för första gången i år. Många häromkring har klippt för ett par veckor sedan, men eftersom vi har mest mossa i vår gräsmatta så har den inte behövt bli klippt förrän nu.
Visst är det härligt med den första klippningen? Gräsmattan ser så prydlig ut när den är nyklippt och vinterns kvistar och skräp har klippts sönder och försvunnit ner i gräsmattan.
Vi har köpt en helt ny klippare och vi har hört att grannarna börjat klippa, men än så länge har vi inte börjat.
Den ser väldigt mossig ut vår gräsmatta och därtill ganska ojämn. Jag har köpt ett par säckar toppdress, men har inte börjat ännu.
Skall man klippa först innan man sprider toppdress, eller väntar man eller är jag för sen med alltihop?
Jag har aldrig "renoverat" gräsmatta innan, då vi haft ganska hyfsad fason på den PYTTELILLA vi haft innan vid radhuset. Den vid sommarstugan var nyanlagd och lättskött.
Numer pensionär i Nynäshamn

Ja jag gillar också att allt skräpet klipps sönder. Jag har gått omkring och dragit upp grästorvor och ogräs och torra fjorårsblommor ur mina rabatter och bara slängt dem bakom mig. Nu när maken kört sin första runda är att puts väck.

Oja, ska klippa tredje gången imorgon… Jag har uppsamlare till min gräsklippare men änvänder den bara i princip när jag behöver nytt lager till rosorna… Och på våren när jag klipper första gången då är det oftast så högt att det bara samlar sig i högar, snabbare att samla upp det direkt än att gå och kratta…

Här har det inte behövts klippa ännu, gräset har knappt börjat växa. Lite höstlöv fortfarande okrattade då det blåser så hårt.
Skall jag klippa först och lägga på toppdress efter? eller tvärtom?

#7 Det är nog vilket som. Vi brukar toppdressa rätt tidigt innan gräset har börjat växa. Då ser vi var det finns kala fläcker och var gräsmattan sjunkit ihop och bildat gropar under vintern. Vilket den alltid gör hos oss, eftersom hela gräsmattan vilar på en blandning av vass och dy och gamla stubbar och annat skräp som vi fyllde ut med en gång.

Vi klippte gräsmattan i förrgår. Eller i själva verket var det vår granne som klippte gräsmattan. Det här är vår första vår utan lägenhet och vi har ingen gräsklippare. Skulle åkt och köpt en nu i helgen för gräset börjar bli långt. Men sedan skulle grannen ut och klippa och då var han så gullig att han tog vår gräsmatta med. Han och hans fru är guld värda, de har varit så hjälpsamma sedan vi flyttade in. Fantastiska människor
Jo, jag misstänkte att vi är sena med toppdressningen men det blir så när man känner sig osäker och det är första gången.
Då gör vi så att vi klipper en gång och sen dressar tunt så att det blir lite och sen får vi väl ösa på med gödning. Gräsmattan är verkligen dålig här och det är synd när så mkt annat är väldigt fint.
Inte ännu men vilken dag som helst tror jag, för det är en liten yta som nu börjar tuva till sig men annars så är det inte mycket kvar av gräsmattan ;-)
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

#10 Det trevligt med gräsmattor är de blir fina fort igen bara man toppdressar och klipper och klipper och klipper.
Vi har klippt vår gräsmatta två gånger, den behöver även toppdressas.
Vi hann med både lite klipp och toppdress förra helgen. Jag har även fyllt i med gräsfrön på det kalaste ställena så nu är det vattning som gäller… tack och lov kom lite regn igår/idag.

Jag klippte mitt för andra gången,köpte en ny grästrimmer igår.Jag har inte så stort så det räcker med en sån.Och det doftar så gott om nyklippt gräs!
premiärklippt idag. Har drygt 8000 kvadrat och sköter stora delar av det som "extensiv gräsmatta" d.v.s. det finns massor med blommor både vilda och rabatt-rester i och jag klipper bara innan det blir så långt att det inte skulle gå att klippa med vanliga åkgräsklipparen och stora delar utan att sänka ner kniven, så att det är högt. Bruker vänta tills efter förgätmigejhavet blommat över innan jag klipper, men denhär vintern har gräset varit grönt hela vintern, så jag var tvungen att ta det tjockaste i dag.. slalom mellan narcisser, tulpaner, kungsängsliljor, förgätmigejhav, liljor på g……. men visst doftar det gott!
Jajamensan, klippt för först gången iår…
/Maria
Gubben tog fram gräsklipparen igår och provade lite.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
Vår automower har varit igång nästan två veckor redan. Rekordtidigt i år. Inte en enda maskros kommer upp när den knallar på hela tiden. Ska lägga in en bild senare när gräsväxten kommit igång på allvar. Vi har lite isbränna som inte är så snyggt ännu.
Klippte igår och putsade lite extra idag…
Vi klippte första gången redan helgen före Valborg och det var rejält tjockt och blev att stort lass på komposten. Normalt klipper vi så ofta att vi inte tar reda på klippet - men den här gången blev det verkligen drivor.