Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 5743 ggr
Talisker
4

flytta krusbär?

Jag har 2 st krusbärsbuskar som jag skulle vilja flytta men undrar om det är försent att göra det nu

Christina
1

Bästa tiden är på senhösten sedan busken gått till vila. Men visst går det även nu. Gräv upp så mycket av rotklumpen du bara orkar och passa noga med vattning de närmaste veckorna.

Och - kom ihåg - gör i ordning den nya gropen innan du börjar gräva upp plantan. Det är skönt att kunna sänka ner den nyuppgrävda busken i sitt nya hål omgående.

Talisker
0

Va braSkrattande då ska jag göra det i morgon

Christina
0

Lycka till - hoppas du får bra grävväder. Mulet och regn ÄR bra väder för flytt av buskar……

Bjornen
2

Bästa tiden att flytta buskar under den lövfria perioden och senhösten är allra bäst. Krusbär är mycket känslig för att rötterna ska torka innan de sätts på ny plats. För att förbättra plantans etablering kan man beskära grenar i motsvarnde mån man skadat rotsystemet. Vattna ordentligt vid varje tillfälle (några hinkar). Vid mycket sol, torka och värme skugga gärna busken i början.

Talisker
0

Har flyttat dem idag, man fick bli som barn på nytt regn och lervällingSkrattande

Tilda-T
0

#Du valde alltså helt "rätt" dag att gräva på med tanke på buskarnas välmående, det är väl skönt att ha det gjort!Flört

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!