Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 5229 ggr
Trollungar
2008-04-28 18:44
4

Rotbildning

Är det någon som vet vad det är för medel man kan ha på sticklingarna så att de rotar sej bättre? Och vart man kan få tag på det?

dolfen
2008-04-28 20:36
0

Förr fanns det rotbefrämjande hormonpreparat. Men jag tror att det är förbjudet att sälja nu.

Trollungar
2008-04-28 21:01
0

Ok. Det var synd. Men jag har för mej att jag har läst om det i trädgårdstidningar.

Yvve
2008-04-28 21:11
1

Impectal Sticklinghjälp finns på impecta,,här är en länk direkt till produkten..Glad Varsegod..

http://eline.impecta.se/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&$GUEST=A&wts.ACTION=loginguest&p=H

Yvve
2008-04-28 21:17
0

Det gick visst inte att göra så, men medlet finns under tillbehör..

Torparmor
2008-04-28 21:27
0

Salixvatten är ett alternativ. Man tar några färska bitar av Salix och lägger i vatten. Vattnet används för att underlätta rotbildningen av sticklingar från vedartade växter

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Trollungar
2008-04-29 01:23
0

Tack så jättemycket. Jag gick in och hittade Impectal Sticklinghjälp och jag ska prova med det. Jag tänkte prova att göra Salixvatten också. Frågan är ju hur mycket vatten man ska ta, och hur mycket Salix. Hur länge ska det stå innan man använder det?

Det ska bli spännande att prova..

baltzer
2008-04-29 03:02
0

Vad är det för växt som sticklingarna kommer ifrån?    är det en inomhusväxt el, ute?

Trollungar
2008-04-29 11:07
0

Det är i första hand en gammal ros som vi har som jag skulle vilja ta sticklingar på. Den är så otroligt fin. Men jag tänkte att det kanske går att använda på det mesta man kan ta sticklingar på. Tex änglatrumpet, pelargon och fuxia.

Bjornen
2008-04-29 11:33
0

Olika rosor kan vara svåra att ta sticklingar av. Pimpinellrosor är mycket svåra att ta sticklingar av och ger rötter endast under två veckor på sensommaren. Det brukar vara lättare att göra avläggare istället. Sarga undersidan av en rosgren och lägg ner den i jorden och håll fast kvisten med en ståltråd och lät det stå ett år eller något mera. Då kan den klippas av och sannolikt är det rötter på avläggaren.

Trollungar
2008-04-29 14:41
0

Ok. Jag får prova att göra både och. Det ska bli spännande.

Christina
2008-05-02 00:57
0

Ja det är värt att testa. Har lyckats bra med avläggare själv. Jag har också ett antal sticklingar av Rosor och clematis som jag tog förra året. De grönskar nu men det är fortfarande för tidigt att säga om de kommer att bli livsdugliga plantor. Men har man lite utrymme är det jättespännande att försöka. Och kostar ju ingenting. Och det blir gratis plantor om man lyckas.

Jag köpte en burk hormonpreparat under en resa i England förra året. Doppade hälften av mina sticklingar i det och hälften fick ingen hjälp alls. De sticklingar som inte fick extrahjälpen av hormonpreparaten verkar ha tagit sig lika bra som de som fick. Preparatet var DYRT så det är ju roligt om det fungerar lika bra utan.

Trollungar
2008-05-02 16:20
0

Ja jag har klippt ner Salix i små bitar och lagt i en hink med vatten. Sen har jag satt ner ros och Kaprifolsticklingar i det.

Ska bli spännande att se om det händer något.

dolfen
2008-05-02 18:23
0

Tack för intressant testresultat, Christina.

Själv har jag inte använt det medlet jag fick tag i (då det inte fick säljas) så mycket att jag kunnat göra ett "test". Men jag har länge undrat hur ett sådant test skulle falla ut.