Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettrosor
Läst 2649 ggr
Christina
0

Sticklingar av rosor

För första gången har jag tagit sticklingar av Rosor och det ser ut att gå bra.

Den första var från Balsgårdsrosen Freja, som jag grät över att sorkarna ätit upp roten på i vintras. Den var nämligen svår att få tag på. Den ynka lilla gren som fanns kvar och låg lös på jorden satte jag i en kruka i maj utan mycket hopp. Men i mitten av juli såg jag att den börjat få nya blad och när jag lyfte upp den var krukan helt fylld med rötter. Sticklingen fick då en ny större kruka och nu har det t o m kommit två små rotskott bredvid den större grenen.

Den andra sticklingen är av Officinalis och den verkar också gneta på. Får blodad tand och ska kruka fler skott.

Tänker gräva ner mina krukor i potatislandet över vintern och sätta ut dem på sina slutgiltiga platser först i vår.

Diana61
0

Vilken lycka!!

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

dolfen
0

Jag har tagit frö från en ros för ca 4 år sedan.

Kan det bli något av dem och i så fall hur gör jag på bästa sätt?

dolfen

Bjornen
0

Det beror på är det någon ros av vildtyp blir resultastet ganska säkert likt moderplantan. Är det däremot någon annan ros kan det bli vad som helst. Oftast blir resultatet sämre eller mycket sämre än moderplantan. Men någon gång blir det en bra rosbuske och kansk en helt ny sort av ros. Men tyvärr är det mycket sällan och det är många tusen dåliga på en lyckad.

Fröplantor tar några år till blomning, men rosfrön brukar ha kort grobarhet och bör sås året efter skörd.

Tilda-T
0

Fördelen med sticklingar är att då är man bombsäker på att det blir samma som moderplantan

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Christina
0

Kan nu konstatera att det är liv i drygt hälften av de sticklingar som jag övervintrat i potatislandet. Tänk att man blir så lycklig av att se dem!

Bjornen
0

Även sticklingförökade Rosor kan mutera och det finns en mycket liten risk/chans det blir annorlunda sort på sticklingen.

Christina
0

De lär inte blomma förrän tidigast nästa år, så jag kommer inte att kunna se resultatet än på ett tag.