Växter i Uganda

wow. häftigt träd
//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus
Wow, otroliga bilder!
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

VILL HA!!!
//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus
Lite omväxling kanske - en blomma. Fotad vid foten av Mount Elgon och där jag kommer att bo någon månad. Se www.mbaleresorthotel.com
Vilka fantastiska bilder. Det röda trädet--wow.
Man kan nästan inte tro att det finns så mycket vackert.
Hotellet du ska bo på verkar ju inte fy skam det heller.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Vilka fantastiska blommor. Vilken tur att du finns som kan komma åt att fota dem så att vi får se. Stort tack!
Anna-Karin
”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Svårt att tänka sig dessa växter när vi just nu har 3 dm snö och väntar ännu mer!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Åhh, häftigt med ananas!
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Det påminner om brödfrukt men bladen stämmer inte med Brödträdets blad. Ska kolla lite.
Anna-Karin
Är det jackfruit tro?
Är inte Jackfruit och Breadfruit samma träd? Jag hittade en bild där det stod att dte var brödfrukt, frukterna ser lika ut som på Bosses bild men det var helt andra blad.
Anna-Karin

# 5 liknar någon växt av släktet Canna, men långt ifrån säker. Det är u alla fall ingen art som odlas i vårt land.
# 7 liknar silkesträd (Albizia julibrissin) eller möjligen någon närbesläktad art.
# 12 liknar korvträd (Kigelia africana).
# 16 är någon Solanum-art och släkt med vår vilda nattskatta (Solanum nigrum). Trots bärens färg heter den inte Solanum lutea(=gul) eftersom den är upptagen av en annan art som jag någon gång har odlat. Solanum-släktet är stort och dit hör både tomat och potatis. Jag skulle tro att den som är på bilden är giftig, liksom de flesta arter i släktet. Dock inte dödligt giftig om man inte äter stora mängder, men solaninet som är den huvudsakliga giftet smakar inte särskilt gott. Jämför grönfärgade potatisar.

Så du har bytt land nu Bosse? Kul att få se alla intressanta växter här också!

Troligen är det abesinskt korallträd (Erythrina abyssinica) med sitt ursprung i östra Afrika och ett vanligt planterat parkträd i hela Afrika.

Ursäkta en fråga från den som inte förstår? Vadå 2200?
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Kl 10 på kvällen skulle jag tro.
Anna-Karin

Bosse,
Har för mig att du visat ett liknande träd med blå blommor en gång förut - var det inte jakaranda?
Jättevackert i alla fall! Om klimateländet fortsätter, så får vi väl börja odla dem i Sverige också! ;-)

Fina och för oss annorlunda växter. Kanske skulle du visa befolkningen bilder på växter från sverige! Kul att se. :)
lillhumlan, vet inte riktigt hur det skulle ske och dom kanske inte riktigt bryr sig heller, för dom finns det bara ett som är viktigt - att överleva tills i morgon. Jag fick en tankeställare när en ung dam sa ungefär så här, att bazungo (vita) är konstiga människor för hon hade sett på TV att dom köper mat åt sina pets och även ger dom en egen säng och någon hade även låtit katten ärva företaget och allt annat hon ägde. Här i Uganda bor drygt 30 miljoner människor och minst 29 m. av dom svälter. Kan vara värt att reflektera över och även att bazungo åkte till månen isf att hjälpa dom som lever på jorden.
Här en mycket vacker vattenväxt.

Åhh så vackra.
Jag visste inte att du var i ett fattigt område, det hade ju inte behövt vara så….. Jag vet ju inte heller på vilket sätt du är där, alltså vem du träffar vad du gör osv osv.
Tänk……du kunde ju ha varit med en guide som är super växtintresserad och ja du förstår ju själv. Inte lätt att veta…. :)
Fortsatt trevlig resa. :)
Jag är i Uganda på kontrakt och jag är ute på vägarna ca 9 t/d, resten av dan skriver jag rapporter (3 t. på morron lika många på kvällen) Vid behov kan jag vara mycket social, men jag trivs nog bättre ensam på ett berg eller ute i öknen. Jag tar massor av foton på natur och människor och jag fruktar ytterst få saker här i livet. Jag gör inlägg på Foto, Djurfoto, här, Resor, Hemmet, Relationer och Barn, när jag får tid över.
Så isf för en blomma lägger jag ut ett foto på 4 flickor som stannade upp framför min kamera. Fler liknande foton finns på Barn.
Om du kollar in min sida så får du mer info. And no hard feelings, OK?

Nej nej….no hard feelings! Söta flickor… förstår att det gör ont i hjärtat att få se detta och vara mitt i det, och samtidigt veta om det som finns utanför gränserna, i lyxen i världen…
Ha dé!
Tack för närbilden av den lilla röda.
Åhhh….den blå…….så vackert……älskar blå blommor. Ska själv så en hel del blå i år.
Sitter här och tittar ut genom fönstret +1°--dimma--och massor av snö. Dröjer många månader innan jag får se blommor i vår trädgård.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Jag har tagit en hel del foton på vackra blommor, som jag ska lägga ut senare. Det har kommit en del vårregn och dethär trädet har slagit ut i blom över hela stan och lite överallt längs vägarna. Detta är västra infarten till Mbale. Så nu är dom generella färgerna orange, gult och rött i nämnd ordning.

Tack för fina bilder och hälsningar från vida världen, Bosse!
OT
Tänker ofta på den orättvisa värld vi lever i med svält hos stora delar av jordens befolkning och ett fruktansvärt överflöd hos de flesta övriga.
Mest stör det mig, att vi i rika världen producerar så mycket onödigt krims-krams. Nästan alla hem, i vårt samhälle, är sprickfärdiga av onödiga prylar - även mitt!

# 41
Vissa sådana växter har vi även här i Sverige. Tussilago till exempel. där kommer bladen först när blomman är borta sedan länge.
Och alldeles i närheten fanns ett fält med dessa blommor.
Det är regnperiod här nu, så det är lite andra blommor som slår ut i blom. Bl.a. ett träd med gula blommor som blommar överallt längs vägarna. Och mangon är mogen också. Det regnar ett par gånger varje dag och ibland vräker det ner, men mycket lite åska. Jag hade hoppats på mer dunder och brak.

# 43 är klänglilja (Gloriosa superba), som var en ganska vanlig krukväxt under 1960-talet, från Tropiska Afrika. Den är numera inte så vanlig krukväxt.
# 44 är en irisväxt och hör kanske till släktet Iris.

Den sista bilden är vattenhyacint (Eichhornia crassipes) eller möjligen någon närstående art. På bilden ser blommorna ovanligt ljusa för att vara den vanliga vattenhyacinten. Jag har aldrig sett någon annan art i detta släkte så därför vet jag inte hur de ser ut. Det är en art från Sydamerika som kan bli för intensiv. Därför är odling av växten förbjuden i vissa länder. Vattenhyacint odlas också i Sverige i dammar under sommaren men övervintrar inte här fast den tål några minusgrader.
Hej Bosse,trädet med röda blommorna känner jag igen från Luanda Angola utanför min lägenhet, likaså bild 24…bodde där1965 i ett år, och när jag tittar vidare på dina bilder har jag sett många av dem bland annat de spretiga röda blommorna. Som du märker är jag väldigt dålig på namn , 16 liknar nisperos som också finns i Valle tropikal nedanför Sierra Nevada Granada där det oxå växer mango och papaya men dom är ätbara och har tre stora glänsande kärnor.Det kanske inte alls är dom.Väldigt vackra foton har du gjort, själv har jag bara 6 foton från Angola.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

#37 och #38 ser ut som bougainvillea! Lite större än den vi får tag i :)
Trädet i #2 är en "flamboyante", som i mitt andra hem kallas framboyán (Kuba). Den har långa platta fröskidor som funkar bra som rasselinstrument. Man brukar använda fröna för att fylla i maracas eftersom inga insekter äter dem.

Den sista bilden är en palmlilja (Yucca). Den som av och an odlas i södra Sverige är fiberpalmlilja (Yucca filamenosa) från östra Amerika. Men det finns flera möjliga arter av släktets cirka 40 arter.