Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettannat-som-lever
Läst 5423 ggr
bosse
0

Träd i blom.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Våren är minst en månad sen här i ME. Dock så blommar dethär trädet hos grannen rikligare än jag nånsin sett det tidigare.

bosse
0

Här fotat från taket på vårt hus.

bosse
0

Där uppifrån såg jag att även en annan granne har ett likadant träd, men jag har aldrig sett det blomma tidigare.

bosse

Christina
0

Praktfullt - vilken klart röd färg och bara kvistar. Ingen aning om vad det heter. Skulle vara hemskt roligt med en blomma i närbild.

bosse
0

Christina, fotat nu på morron.

bosse
0

Passade även på att fota denna buske/träd.

bosse
0

Detta är skott från ett träd som sågats ner.

bosse
0

Det röda trädet har snart blommat klart och av tidigare erfarenhet vet jag att man snart kommer att ta bort dom här blomklasarna.

bosse
0

År 2005 den 10/3 tog jag detta foto på dom röda blommorna, så mitt påstående om att våren är en månad senare torde vara riktig.

bosse
0

Detta träd lyser med sin blomprakt längs highway norrut. Jag stannade till och fotade det igår.

bosse
0

Marc tog detta foto med telelinsen.

bosse
0

Här ligger fokus på det lila trädet.

bosse
0

Och här på dom vita.

bosse
0

Det fanns även mindre träd av samma sort.

bosse

Bjornen
0

En gissning att den första med röda blommor skulle kunna vara någon Forsythia. Både blommor och grenar liknar forsythian. Den med vita blommor är väl en ärtväxt ? Det är ju bara gissningar eftersom mina växtkunskaper inte är acklimatiserade vid ditt klimat.

zachs
0

Måste vara härligt att bo så, med så många blommande träd och buskar runt omkring. En liten liten kompensation till alla andra bekymmer med politiska läget och arbetsslöheten i landet.

zzaga
0

Jag skulle tippa på att det vita trädet är en akacia. Doftar gott och har just ärtlika blommor.

http://www.tarpa.de/schwedisch/akazie.htm

bosse
0

Jag ser ingen annan lösning än att jag stannar på motorvägen och hoppar över staketet så jag får en närbild på det vita trädet. Man inte bara stannar på motorvägen här man kör även mot trafiken. Hur som haver så har jag märkt att det finns ganska gott om träd med dom röda blommorna. Dom högsta träden jag sett är ca 8-10 m och massor av blommor. Här i närbild.

bosse
0

Ett annat buskträd som blommar just nu också längs vägen.

Tanken är att jag och Marc ska åka med en granne tidigt i morron bitti och vandra i bergen på ca 2.500 m.ö.h. Dags att knyta sig.

Bjornen
0

Det rosa trädet är orkideträd eller kamelfotträd som numera ska heta orkidebauhinia (Bauhinia variegata) som härstammar från Indien. Det som har liknande blommor men mörkröda blommor är nog av samma släkte och det kan t.ex vara Bauhinia x blakeana som är en korsning mellan B. variegata och den höstblommande purpurbauhinia (B. purpurea).

Christina
0

#17 #19 Underbara bilder och vad roligt att få namn på trädet!

P.S. Köra mot trafiken på motorvägen var jag med om i Malaysia. Jag hade nyss tagit körkort och hade väl svängt fel i mörket och blev rysligt konfunderad över att alla billyktor kom emot mig som en kompakt mur och sedan delade sig för att släppa fram mig. En vänlig bilist stoppade trafiken och hjälpte mig snurra bilen runt i rätt riktning. Sedan frågade han var jag bodde och körde mig hem - dvs han körde före - långsamt och bad mig följa efter.

Omtänksamt och vänligt - han ansåg mig kanske vara en fara i trafiken :) Första året man har körkort där får man åka omkring med en stor skylt 'Nybörjare' på bilen och andra bilister aktar sig för att komma ivägen.

navarro
0

Bosse, nar jag laste Byblos, trodde jag att du bor i Marbella, pa ett av de lyxigaste hotellen dar. Men pa bilden ser jag att du bor i ett vanligt bostadsomrede, liksom jag gor fast i Spanien. Sander en bild pa grannarna (getter och hons). Idag sag jag att alla korsbarstraden star i blom, men kameran hade inga batterier, jag bor pa 1.100 m hojd i Sierra Nevada Spanien och varen ar lite sen, det ar 1,5 m sno i bergen.

navarro
0

Bilden jag satte in var ena sidan av utsikten dar jag bor. Den andra sidan foljer pa denna bild, som ar Spaniens hogsta berg och jag vill satta in den for att ge lite motvikt till den forra, sa att ni inte blir deprimerade for min skull. Jag vaknar till tuppen pa morgonen och satter mig pa motionscykeln med utsikten over bergen fran sovrummet.

Christina
0

Det är verkligen urkul med era bilder från andra länder och annan flora.

bosse
0

Nästan så att jag glömde att fota det vita trädet, men här kommer det. Påminner om hägg tycker jag.

Christina, jag bidrar så gärna som du vet. Och kul att Bjornen har hittat hit.

Navarro, om du tittar på min sida och under inlägg kan du bl.a. hitta "Ännu en solnedgång" och där ser du ungefär hur jag bor. För att vara exakt bor jag ca 500 m från havet och 108 m.ö.h. och jag trivs. I en annan del av mitt liv var jag gift med en akupunktör, så jag känner till din sjukdom ganska väl.

bosse
0

Av alla blommande träd är nog detta vackrast. Det brukar blomma i 4-5 veckor på våren, så jag har inte haft nån brådska att fota det. Troligen pga av den sena våren, så blir blomningen ca 1 vecka i år. Jag fotade idag men hälften av blommorna låg på marken. Det kan också bero på att vi haft korta stormar ibland.

bosse
0

Här en kvist.

bosse
0

Och till sist en närbild på "blåklockorna". Jag såg iaf ingen skillnad.

bosse
0

Så här riklig var blomningen, när jag var hemma för 4 veckor sen. Samma som i #25.