Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketter: ohyraskadedjursjukdomar
Läst 2646 ggr
Diana61
0

Skokräm på tulpaner ??

Hejsan alla!

Min mamma har hört på Radio/TV om att man kan smeta på en klick skokräm på tulpanerna för att hålla rådjuren borta. Har någon av er hört detta? För det har inte jag och min mamma är nyfiken om flera hört detta eller om någon provat det och vill veta hur resultatet gick. Jag undrar även om skokrämen skadar tulpanen?

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Tilda-T
0

Har hört det och att man skulle använda den ofärgade sorten. Har inte testat men ska använda metoden bla på mina penseer som jag ska plantera ut snart!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Diana61
0

Tack för svaret. Så man skall använda den ofärgade. Vet du varför? Är det färgen som skadar tror du?

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Tilda-T
0

Jag fattade att det var för att den syns mindre!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Bjornen
0

Hjorthornsolja är mycket effektivt medel som avskräckningsmedel mot djur. Tyvärr är det mycket lätt att få det på fingrarna och då sitter det åtminstone 3 veckor. Skokräm har ganska likartad lukt som hjorthornsolja.

Diana61
0

Bjornen, skadar inte skokrämen själva tulpanen? Vad jag tänker är att den drar ned gifter till löken via bladet där skokrämen sitter.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Bjornen
0

Jag tror knappast att det är någon risk att ämnen som kommer på själva blomman trar ner till löken. Blommans funktion hsar ju inget med fotosyntesen atyt göra. Då kan det vara mera riskfyllt om det kommer på bladen (?). Ogräsmedel dras ju ner till rötterna via bladen.

Diana61
0

Tack Brjornen för det svaret, för det var JUST det jag ville veta, för min mamma nämde att smeta på bladen och jag sa att det kan ej vara bra. Men om man sätter det på blomman så är det ju en annan sak. Skall ringa henne igen i morgon om saken. Skrattande

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Magi-cat
0

Har även hört att tussar av människorhår/otvättad fårull ska göra nytta….och blodmjöl runt växten, förnya efter regn.

Konstigt, vi har massor av rådjur och aldrig att något har smaskat i trädgården, utan åtgärder…..vet inte vad detta beror på…

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Bjornen
0

Blodmjöl är effektivt medel mot olika vilda djur (dock inte hund och grävling) som måste förnyas efter regn. Men tänk på att blodmjöl är mycket strak näring och det kan bli för mycket om det måste förnyas flera gånger.

Christina
0

Jag har också hört rådet om skokräm för att skydda Rosor. Eftersom jag har uppemot 400 rosenbuskar tror jag dock inte jag kommer att orka ens försöka.

Däremot kanske låta grannens får få använda en del av vår trädgård. Rådjur, hjortar och får trivs inte ihop.