Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettträdgårdens-byggprojekt
Läst 5598 ggr
moondancer
0

medicinalträdgård?

Jag sitter och tänker på vad jag ska plantera ut för ngt i vår. Hade tänkt göra en liten medicinalträdgård. Nån som har nåt förslag på vad jag ska ha för växter

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

flaxss
0

då ska du väl ha kryddor där ??

vilket läge och jord är där och vilken zon ?

här är förslag på kryddor som trivs i sand-grusjord i söderläge

timjan finns grå-krydd-back-apelsin-citron-stor timjan finns i rosa-lila-vita blommor

malört olika sorter - gula blommor

johannesört även där finns olika sorter - gula blommor

oregano (även kallad kungsmynta) finns låga former som grön bladiga och även brokbladiga och finns även höga brok och gröna blad och även vanliga . finns i rosa-vita-lila blommor 

salvia finns också i en massa olika sorter och bladfärger 

lavendel finns vita-blåa och blå lila blommor 

nepeta finns också i olika sorter 

isop en vacker växt 

temynta - finns olika sorter  

stenkyndel -  väldigt lättskött och vacker växt 

renfana - gula blommor 

och även olika myntor ( ogräs likna ) 

för zon 1-2 kan man även tillägga 

rosmarin ( skyddat läge i zon 1-2, i zon 2 behöver den viras in i vinterväv eller fiberduk )   

helgonört - skyddat läge 

curryört - skyddat läge , behövs ev viras in i väv 

klätterväxter

humle - härdigt  

icke härdiga ( men frosttåliga ) kryddor

myrten - övervintras ljust och +5c tas in innan frosten

lager -  tål ner till -5c och bör utsättas för frost och sedan övervintras 0c +5c och ljust

curryört - övervintras 0c +5c tål hård frost

i min kryddgård har jag uppdelat det i rutor där jag planterat olika kryddor plus tillsätt sandjord extra och satt värmande stenar vända mot söder plus tramp stenar . på norrsidan av stenarna har jag satt skuggtåliga myntor,oregano .

Christina
0

Kryddträdgård är det härligaste som finns. Du kommer också att få uppleva att bin, humlor och fjärilar dras till den.

Jag har gjort det enklast möjliga och har dill, persilja och gräslös, timjan (citron och vanlig), salvia, myntor (äppel- och pepparmynta). Oreganon växer vilt i backarna. Rosmarin och dragon har jag i krukor på trappan. Förresten har jag ofta timjan i kruka på trappan också. Dels för att njuta av dofterna, men också för att ha kryddgrönt nära till hands när jag lagar mat.

moondancer
0

vilken zon det är gör inte så stor skillnad, eftersom jag även har växthus jag kan använda mig av. Bin, hummlor och fjärilar finns det riktigt gott om sedan innan, dom trivs gott på våran äng och i våra fina, blommande buskar.

Det jag verkligen vill ha är någon lite ovanlig växt, som också har använts tidigare innom medicin/'häxeri' i sverige

//Olle

pyromanen
0

Alrune måste vara det mest häxiga  (och inte så jättevanliga)  Mandragora officinarum. :)

googla alrunerot, så får du en massa inspiration Glad

Bjornen
0

Det finns ett otal medcinalväxter och själv har jag några hundra olika. Övervintring av medicinalväxter går inte bra i växthus, så det har rätt stor betydelse vilken zon du bor på. En del tål inte det minsta under noll grader och andra måste ha vinter mer eller mindre hård för att överleva.

gronafingrar
0

Jag har en del kryddor, i min trädgård.

Torparmor
0

Vallört = Symphytum officinalis användes som sårläkemedel, vilket också gällde Humlesuga = Betonica officinalis.

Av Svartsenap = Brassica nigra gjordes bla senapsplåster som användes mot ryggskott

Vinruta = Ruta graveolens användes mot ormbett. Den skall också innehålla något som liknar kvinnans könshormon, varför den använts för att minska munkarnas könsdrift (men ökar kvinnans). Bladen kan strimlas och användas som smörgåspålägg.

Skär kattost = Malva neglecta sägs bota halsfluss och heshet, medan Kransborre = Marrubium vulgare hjälper mot lungsot.

Bladen från Hundtunga =Cynoglossum officinale skall vara bra mot brännskador, men själva växten luktar illa.

Vackra och icke illaluktande är dock Japansk lykta och Kungsljus. Den förra har mycket c-vitaminrika bär som omges av ett vackrert rött hylle, bären är urindrivande och används därför mot gikt. Kungsljus skall vara smärtstillande och svettdrivande.

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

anki1
0

Jag har haft en liten kryddodlig i stor kruka i somras önskar en riktig kryddodling

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

pyromanen
0

upptäckte just att det på "häxor i fokus" finns en kategori som heter i häxans trädgård, …..jag blir inspirerat, nu när barnen är lite större så man inte behöver vara livrädd för ha lite giftigare saker i trädgården…. oh, vad kul!  Det ska bli häx- och krydd avdelning…..  kanske gjuta betong "pallkragar"…….  fler kvadratiska som står i något roligt mönster i förhållande till varandra kanske…… med en liten "klack" ut runt kanten, som man kan åka med ena hjulet v åkgräskliparen på… så man slipper fixa kanterna på rabatter och och och…..  planera och drömma, det är väl det bästa med trädgård på vintern  :)

moondancer
0

skitbra tipps.

jag har försökt odla lite alrune den här säsongen, men det gick inte bra. Ska försöka nästa år igen:D

//Olle

dolfen
0

Vitlök. (Förebyggande.)

moondancer
0

Hmm, vitlök har jag inte provat än…har bara orkat med gul löck, röd lök och scharlottenlök:D

//Olle

BiGavia
0

#10 Alrunan kan vara tjurig ha tålamod, mycket tålamod.Glad

Vandra i Ljus å SkönhetFlört