Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 3432 ggr
[BigMama]
0

Moses brinnande buske

Hej!

Har köpt frön till Moses brinnande buske och undrar om ni entusiaster har några tips och råd hur jag ska lyckas driva upp lite perenner?

Är det för tidigt än? (Några snöfläckar kvar) Jag tror vi bor i zon 4 (Västernorrland.) Har inte tålamod att vänta tills höstsådd.. Förstörs fröna om det blir frost?

Ja, några dumma funderingar från en amatör..

Bjornen
0

Du kan gott och väl så fröna nu. Så dem i kruka och gräv ner krukan i marken det är mycket lättare att hålla reda på plantorna om de finns i kruka. Just Mose brinnande buske tar några år på sig innan de blir etablerade. Första vintern är mycket känslig och de små plantor bör täckas noggrant och första våren måste man vara noggrann med vattningen. Några få soliga dagar kan betyda döden för de små plantorna.

Jag tror att Mose brinnande buske inte behöver frost för att gro bättre. Jag har sått dem några gånger med tidig vårsådd och ev. något frost kan de ha fått men inte mycket. Däremot har vintern knäckt småplantorna. Jag bor en bit söder om dig men har sämre klimat (zon 6).

[BigMama]
0

Smart med krukan! Lite besviken att det tar några år !!! Tålamod har aldrig vart min starka sida.

Cristine
0

Jag har gjort en stor fyrkant av höga bräder lagt en presenning på marken därpå gödsel och  en dm hö, sedan planteringsjord så det täcker väl, lagt ut fröna och lagt ett stort fönster över. Det har funkat för mej i 3 år och jag bor högre upp än vad du gör.Nu när solen ligger på måste du flytta lite på fönstret så luft kommer in annars blir det för varmt.Nu talar jag om frön av alla de slag så jag vet inte hur det skulle gå med din brinnande buske, men med perenner går det utmärkt. Ett förslag är att du köper på Granngården en färdig rulle med frön som man bara rullar ut och stör lite jord över. Hölsningar CristineSkrattande

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.