När plantera ut i linköpingstrakten?
Hej! En smått dum fråga, någon som vet ungefär när man kan börja plantera ut sommarblommor och direktså i linköpingstrakten? Har bara bott här sedan i höstas och är egentligen norrifrån så jag har inte riktigt koll på klimatet här än.
När frostnätterna är över = i Linköpingstrakten borde det innebära i början av juni. Men se upp i början av juni kan det komma järnnätter med lätt frost så lite fiberdukar vid minsta risk för frost kan vara bra att ha.
Jag vet inte riktigt hur mycket det påverkar att min odlingslåda sitter på andra våningen. Har en "balkonglåda" i betong på ca 4 kvm. Det känns inte som om det fryser lika mycket där som nere på marken.
Ett bra tipps som jag fick när jag praktiserade på en handelsträdgård är att när man ser bönderna ute på åkrarna i sina traktorer, då kan man plantera ut sina sommarblommor. Men det gäller ju att man har jordbruk i närheten för att ha kol på detta. Jag har använt mig av detta sedan dess utan ågra problem med döda plantor.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Det beror på vad det är för sorter som ska sättas. Vissa arter fryser vid precis noll grader och andra klarar flera minusgrader åtminstone om de är avhärdade.
Exempel på några växter som fryser vid noll grader är tagetes, zinnia, dahlia, hängpelargon, begonior, krasse, tomat, gurka, paprika och många krukväxter. En del tål svag frost utan blommor men blommorna är frostkänsliga t.ex. tobak, luktärt och gladiolus.
Jag vet rätt bra vilka växter som tål frost och inte (är egentligen utbildad trädgårdsmästare) men det är just det att jag kommer från Skellefteå så jag har flyttat ett ordentligt par zoner nedåt. Sambons släktingar trodde mitten på maj. Hm…

Du kan ju se när ett-åringarna börjar säljas och vara beredd att täcka eller ta in om det ser ut att bli frost. När det är lämpligt kan ju variera lite från år till år.
Tack för tipsen iaf, jag kommer nog köra på magkänslan och kolla i affärerna och på åkrarna häromkring ;)
I Linköping är det varmt!
Zon II om det inte ligger i nåt utsatt läge. Folk har börjat sätta ut redan…..
STOR skillnad från Skellefte - jag bodde i Ume förut! När vi hade värsta vinter så var det fullt med vårblommor i Lkpg. Men sen händer allt på en gång förstås. Och nu verkar det var varmare överallt….
Lycka till!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen