Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettbyta-sälja-köpa
Läst 6154 ggr
Christina
0

Köp - sälj - byt

Den här tråden på råttor vill jag tipsa om. Den gör dessutom att jag funderar på om det finns intresse för att byta plantor? Särskilt när man gräver upp och delar perenner, kan det vara roligt att byta med varandra. Så jag skapar en grupp för det.

OlleA
0

Visst kan det vara kul att byta plantor! Själv har jag gott om storklocka (Campanula persicifolia), vit höstflox (Phlox paniculata) och blå Iris sanguinea. Jag byter dem gärna mot diverse perenner, gärna också vildängsväxter och väldoftande blommor som drar till sig humlor och fjärilar.

Olle

beem
0

Jag är ingen storodlare.

När man köper frö är det ofta väldigt mycket frö i påsen av vissa sorter. Jag har då tänkt på att man kan dela med sig genom byte av fröer.

Sorg är kärlek som blivit hemlös

Christina
0

Bra idé - samma här. Blir alltid över. Byta med varandra vore väl fint.

Diana61
0

Frågan är ju bara hur man skall packa plantorna så dom kommer fram ordentligt och utan att det skall kosta en massa? Skall man bara sända små plantor eller?

Låter spännande men har aldrig gjort det. Fröer är däremot lättare.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Lise-Lotte
0

Absolut speciellt när det gäller frön så kommer det att bli över - jag byter/delar gärna med mig.

OlleA
0

Att skicka plantor med posten är inte så svårt. Jag brukar lägga mina i plastpåsar, med lite fuktigt hushållspapper runt rötterna. Påsarna läggs sedan i något lagom stort paket - är det mindre än 10 cm tjockt räknas det som brev och behöver inte bli så dyrt att skicka. Små plantor är förstås enklast och billigast. Om någon är intresserad av att byta har jag fortfarande gott om storklockor och vit höstflox.

Olle

Diana61
0

Jag har inget att byta med när det gäller plantor då jag har en ny anlagd trädgård och allt är nyköpt, men fröer har jag nog så jag kan byta med andra.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

OlleA
0

Vad är det för fröer du har? Jag byter gärna plantor mot frön också! :) Dessutom har jag själv ganska mycket frön liggande, så jag ska kolla vad jag kan avvara.

Diana61
0

Jag skall försöka knåpa ihop en lista under den kommande veckan.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

OlleA
0

Just nu sätter min Pelargonium inodorum (vildpelargon med runda blad och små rosa blommor) massor av frön. De ska helst ligga i varmt vatten över en natt för att gro. Är de intressanta som byte?

Olle

Marie A
0

Lars-olof

Är dina Phlox resistenta mot mjöldagg?

Jag undrar även om någon har vit temynta?

Marie

OlleA
0

Om de är resistenta vet jag inte, men några problem med mjöldagg har jag inte haft.

Olle

Marie A
0

Förra året planterade jag både vita och blå höstflox men minns inte riktigt om jag har den fördelningen jag tänkte.

Jag ber att få återkomma efter blomning om behov finns.

Glad sommar!

Diana61
0

LarsOlofArvids: Jag är ingen pellis person direkt så jag måste säga att jag avstår. Om jag skall köpa en så är det de Engleska pellisarna jag går för. Har fortfarande ej hunnit göra min frölista. Fy på mig.Generad

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

strange_veggie
0

Om det är någon som kan tänka sig skicka internationellt (Storbritannien) så är jag gärna med o byter. Har alldeles för mycket frön, speciellt grönsaksfrön, många intressanta sorter, men även en hel del blommor. Får hela tiden fröpåsar från engelska trädgårdstidningar som jag inte alltid vill ha, oftast är de från de stora engelska fröfirmorna, kanske intressantare för någon i Sverige? Min frölista skulle nog bli för lång för att posta här, men är det ngn som är intresserad kan du ju säga till.

Diana61
0

Skicka internationellt?? Bor du i England ?

Grönsaksfrön har jag svårt att byta till mig då min trädgård är för liten för att odla på men om du har blommor från de engleska tidningarna som du vill bli av med så tar jag gärna emot. Vad är du ute efter i byte ?

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

strange_veggie
0

Ja, jag bor i England. Jag har en hel del blommor. I byte är jag intresserad av allt som är ätligt, både frukt, bär, grönsaker och örter. Jag är också på jakt efter den vanliga Kattmyntan (Nepeta Cataria) Tagetes-Safari Red, Blomkrasse-Black Velvet mm. Men ge förslag vettja, det är enklare. Jag tycker om det mesta som gror. Här är en lista över blommor mm. Om det är ngn som vill se grönsakslistan, säg till så kan jag skicka den separat.

Antirrhinum - Illumination Mix

Bellis - Pomponette Mix

Bracteantha bracteata (Strawflower)

Calendula (Pot Marigold=Ringblomma)

Orange

Pink Surprise

Callistemon (Bottlebrush) mixed

Centaurea cyanus (Cornflower=Blåklint)

Blue Diadem

Florence Mixed

Cheiranthus (Wallflower) - My Fair Lady, mixed

Chrysanthemum Carinatum - Polar Star

Clarkia amoena - Lady Albemarle

Cobaea Scandens

Consolida (Larkspur=Riddarsporre)

Cloudy Skies, mixed

Cosmos

Psyche Mix

Sensational Tall Mix

Sweet Dreams

Dahlia - Bishop's Children

Dianthus barbatus (Sweet William) mixed

Dierama (Angel's Fishing Rods) mixed

Echinacea purpurea (Coneflower)

Eryngium alpinum (Sea Holly)

Eschscholzia - Golden Values

Helianthus (Sunflower)

Velvet Queen, deep red to copper coloured

Ipomea  - Morning Glory, deep blue

Laurentia - Stargazer, mixed

Limnanthes douglasii (Poached Egg Plant)

Mesembryanthemum

Apricot Tutu

Magic Carpet, mixed

Malva - Apple Blossom

Mirabilis jalapa - Tivoli

Pansy

Black Beauty

Pansy, mix

Primula pubescens

Pyrethrum (Painted Daisy) - T&M Superb Mix

Rosa Canina (Dog Rose)

Sambucus nigra (Common Elderflower)

Silene Regia (Royal Catchfly)

Tagetes

Crackerjack Mix

Rusty Red

Signet Lemon

Tangerine Gem

Thalictrum rochebrunianum (Meadoe Rue)

Thunbergia - Salmon Shades

Tropaeolum majus (Nasturtium)

Tom Thumb, mixed

Empress of India

Veronica gentianoides (Speedwell)

Zinnia - Lilliput, mixed

Diana61
0

Såg några spännande saker i listan och den jag först föll för var Bottlebrush Callistemon. Skall se vad jag kan skrapa fram.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4