Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 15160 ggr
Maria
2008-04-14, 18:51

Spinn?

Vad är spinn för något?

Har fått detta (tror jag) på ena Passionsblomman. Det är något vitt, smått, aningen som spindelnät fast bara under bladen som liksom krullar ihop sig och gulnar.

Har hört att detta kan behandlas med såpvatten. Är det så? Vilken blandning såpa/vatten ska man då ha?

Ska man plantera om? Smittar det till andra plantor?

Hoppas någon kan svara på alla mina frågor.

/Maria

Bjornen
2008-04-14, 20:18

Passionsblomman kan lätt få spinn, särskilt vid ojämn vattning. Men spinnkvalstren är svåra att bekämpa med såpvatten. Gör stället iordning en hink eller balja med vatten och gärna något halt ämne (såpa, diskmedel elller dyligt men bara lite). Ha hinken full i vatten och lägg på två ribbor över hinkkanten och vänd plantan upp och ner i vattenhinken. Låt krukan stå så i ett dygn eller något mera. Hela plantan ska täckas med vatten. Blomman klarar ett vattendopp. men inte kvalstren. Kan behöva göras om efter någon vecka eftersom ägg kan klara sig utan syre längre än fullbildade kvalster. Passionsblomman är värmeälskare, så vattnet bör ha rumstemperatur. Knoppar kan skadas av vattenbehandlingen, men det kommer nya senare. Svåra spinnangrepp innbär att knopparna inte slår ut. Spinnkvalstren syns normalt när de springer omkring i "spindelnätet", men de är oftast omkring 1 mm stor eller något mindre.

Maria
2008-04-14, 20:33

Vilken kunskap du har!!!!

Jättebra tips. Trodde aldrig att man kunde "dränka" blommor så.

/Maria

dolfen
2008-04-14, 20:38

När jag blandar ohyremedel i en blomspruta, häller jag i knappt 1cm grönsåpa + lika mycket rödsprit + fyller upp med vatten.

Vet ej om det är en optimal blandning bara…..

Tack och lov har jag sluppit spinn på över 20 år. *ta i trä* Men jag brukar ibland upptäcka trips på en hibiscus. Då tar jag in den i duschen och duschar med kallt vatten, speciellt underifrån. Låter den torka till innan jag sprayar den med såpspritblandningen.

Det fanns näringspinnar förut som även verkade mot ohyra. Letar efter sådana nu för att jag har en väldigt otymplig dracena som jag upptäckt ett trips på (vilket snabbt blev tripsmos).

Maria
2008-04-14, 21:04

Vad är trips för någonting och hur ser det ut?

/Maria

Bjornen
2008-04-14, 22:21

trips är en liten växtsugande avlång insekt 1x2 mm stor med svart och vit randig, som angriper i huvudsak bladväxter eller växter med lite läderartade blad.

Bjornen
2008-04-14, 22:23

"Dränkning" fungerar på alla insekter och särskilt lämpligt mot spinn, bomullslöss och sköldlöss. Det är dock inte lämpligt på kaktusar och fungerar inte om ohyran sitter på rötterna.

BiGavia
2008-04-17, 01:31

Tack för tipsen spinn och trips är otäcka bekantskaper.

Spinn har jag lärt mej att man måste behandla jord och kruka också!?

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Bjornen
2008-04-17, 09:51

Spinn håller bara till på växtens övre delar och särskilt knoppar och unga skott är goda för dem.

Bomullslöss och sköldlöss kan däremot angripa även rötterna. Möjligen är det särskilda arter som angriper rötterna ?

BiGavia
2008-04-20, 01:12

Jo, men kan inte spinn ligga på lur där och bida sin tid, hittade i min kompis uterum spinn idag på några prydnadssaker. Det verkar som de övervintrat där.

Bjornen
2008-04-20, 08:40

Jo visst kan spinn övervintra i olika skrymslen och vrår, men det förutsätter kyla. Men de är så små att de knappast syns utanför växterna.

BiGavia
2008-04-20, 10:50

Ruggig tanke med spinn i skrymslen.

Jodå, kallt har det varit och det var "nätet" vi såg först. Jo, de är otroligt små också, vilket inte gör det lättare att få bort allt.

Scilla
2008-04-22, 16:11

Jag har fått spinn på ett jättestort citrusträd, suck! Men jag släpar det till duschen så ofta jag orkar, ibland får man bukt med dem bara man är envis och spolar bort dem.

Upp till toppen