Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 1881 ggr
aase-andersson
0

Betongrörs odling

Jag har vid postlådan ett stort betongrör 110 i diameter. I fjol hade jag sommarblommor där och det var så vackert. I botten av röret som är genomgående har jag lagt makadam och en duk sen och ovanpå jord den är ca 105 hög. igår var jag och köpte en sån vacker dvärgstam syren växt som jag tänkte plantera där i mitten och sen sommarblommor runt. Kanske någon har bra ide på det?

Köpte 3 st fläderbuskar de växer ju ganska snabbt tänkte plantera dom framför hundgården så att de blir skugga för hundarna sen när de växt upp. Hur planterar man dom bäst? det är en gammal åker med tallar bredvid men tallarna ger inte buskarna skugga..

Bjornen
0

Ursprungligen växer fläder i hagmark eller skogsmark. De tivs bäst i väldränerad jord.

Omvandlade buskar till träd är ömtåliga eftersom de oftast är toppympade och själva ympen är ju den känsliga punkten. Ju högre ympen sitter desto känsligare blir växten. Oftast har dessa dvärgträd en kort livslängd genom skador på ympen.

parsley
0

Fläder har väl egentligen inga större krav på tillvaron, så de lär nog komma när de kommer. Vill du fröså sommarblommor eller tänker du köpa plantor?

aase-andersson
0

jag har köpt färdiga plantor som är relativt stora. ska kanske göda lite med gammal höns skit..

Bjornen
0

Gödsla inte buskar första året, de måste rota sig ordentligt först. Hönsgödsel låter onödigt starkt.

aase-andersson
0

ok.. bra att veta..tack