Vad är det för något igentligen? ^^
För typ två år sedan köpte jag en lite växt/ blomma, då var den ca. 20 cm hög, ganska lagom med andra ord. Idag är den hela 83 cm och det har även kommit en ny liten "planta" intill den. Men jag undrar vad det är för något igentligen? Den har alltså en jätte lång "stam" och längst upp är det ganska tjocka ludna blad. Den är ju inte jätte snygg och nu är det bara 20 cm kvar tills fönstret tar slut ^^
Den tappar alltså bladen medan den växer, så "stammen" är helt kal.
Är det någon som vågar sig på att gissa?
Jag kan ta bilder på den om det hjälper…
Kram Hanna
Hanna
Ser ut som kamelhårskalanchoe (Kalanchoe beharensis) tycker jag.
#1 - Jaha, bra då är det väl det då ^^
Tack för hjälpen.
Kram Hanna
Hanna

Jag hittade en bild nu när Åsa gav oss namnet. Se och jämför!
#3 - Det kan nog vara den. Fast min har större och inte lika krulliga blad.
Hanna
Det är allt en underlig växt det här ^^
Den lilla plantan som dök upp intill den jättelika är nu 35 cm hög och tycks inte vilja sluta växa än på ett bra tag. Den stora kapade jag till slut ner eftersom den inte fick plats i fönstret ;P Men nu växer det blad på den lilla stumpen som finns kvar utav stammen *s* Segare än ogräs alltså.
Hanna

Kamelhårskalanchoe kan bli omkring 3 meter på södra Madagaskar. Sidoplantan kan planteras för sig själv och bildar då en ny planta. Förökas annars med bladsticklingar som torkat någon dag innan den sticks i sandblandad jord. Bladen kan bli mycket stora (50 cm långa) och det gör att plantan blir lätt övertung och allt ramlar omkull. Planteras därför bäst i tunga lerkrukor.

Vilken rolig planta!
Ser spännande ut.

#6 - Bra att veta ^^ Själv fortsätter jag nog att hålla mina i fönsterstorlek *s*
#7 - Jo, den är lustig - och inte så lätt att döda som tur är ;P
Hanna