Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketter: trädgårdsmaskinerträdgårdsredskap
Läst 7797 ggr
Christina
0

Viktigaste trädgårdsredskapen

Redskapen är ett kapitel för sig. Tog lite tid innan jag började inse att god kvalitet är viktigt. Började med div krafs - svaga och slöa spadar, billiga sekatörer, felkonstruerade krattor och grepar.  Men har nu insett att det är viktigt för mig med bra redskap och önskar mig numera dyrare ting redan till julklapp och till min födelsedag (som infaller i november då många bra redskap reas).

Favoritredskapet - vilket är det för dig?

AnnaO
0

Sekatören är nog det redskap som jag använder mest. Den åker ofta med i fickan även om jag bara skall gå en sväng i trädgården. Det är nog det redskap där kvaliteten känns viktigast. En slö sekatör är hopplöst och skadar dessutom växterna i onödan.

Christina
0

Tog mig tid att inse poängen med bra sekatör, så jag gick länge omkring med billighetsvarianter och/eller uttjänta hushållssaxar. Usch så dumt! Men nu har jag också två riktigt bra i fickstorlek (ifall jag förlägger den ena) samt en större och en mindre grensax.

Planteringsspaden är nog min viktigaste vän.

Lillianna
0

'Maskrosjärnet' från Gardena är min älsklingsgrej, utan den känner jag mig helt vilse. Den har orange handtag och Gardenablågrönt järn. Jag använder den iofs inte som maskrosjärn utan planterar och rensar med den. Den är alltid med mig!! Lätt att se oxå eftersom det oranga handtaget signalerar var jag ställt den….

/Lillianna

~ Lillianna ~

flaxss
0

för  mig är det sekatör,spade som är ett måste och dom andvänder jag också mest därefter är det kratta som jag ändvänder

Christina
0

Kratta använder jag mycket litet av någon anledning. Vet inte riktigt varför, men behöver den nästan bara när jag snyggar till ett nygrävt land.

Humlan
0

Sekatören och min spade. Spaden var dyr men vilken skillnad det var att gräva med den och den har hållt, bara det är ju värt allt. Jag köpte en billigare grep, den bockade sig när jag använde den första gången… Nu ska vi bara köpa en spade till, vi behöver var sin maken och jag när vi ska anlägga min långa rosenhäck.

Sukram
1

Grep, får jag säga är viktigast. Utan grepen blir det ingen odling alls. Jag odlar mina grönsaker hos föräldrarna eftersom jag bara har en pytteliten uteplats i nordöstLedsen.

Eftersom föräldrarna har styv lerjord i trädgården så går det inte att gräva med spade, det blir för tungt. Grep är jätte bra när man blandar om jord, vänder ner gödsel och kompost och man kan gräva upp rotogräs och skaka ur jorden lätt.

Tilda-T
0

Gräsklipparen med uppsamlare skulle jag inte klara mig utan eftersom jag täckodlar och det går åt massor med grönmassa varje säsong.

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Diana61
0

Sekatör och en grep som är guld värd. Buxus säljer dom ej men kanske kommer dom men de ha andra små redsak från denna leverantör "Joseph Bentley". Lilla Fiskaregatans Trädgård säljer hela sortimentet och jag rekomenderar varmt deras verktyg. De är de bästa jag har i min samling. Även Joseph Bentley's rensningsjärn som ser ut som en golfklubba, oslagbar! Dessa tre kan jag ej vara utan i min trädgård av redskap.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Christina
0

En annan favorit som jag upptäcker att jag ständigt har i handen (lilla sekatören finns ständigt i fickan) är min halvstora spade. Typ stickspade med skaft som är något kortare - ser ut som en barnspade men är utmärkt att ha när man vankar runt och funderar. Skaftet är långt nog att luta sig mot när man tar en vilopaus  och spden får också fungera som stöd käpp när jag tar mig uppför slänter.

elenor
0

Kul att höra att du täckodlar, Tilda T! Det har jag också gjort för många år sedan.
Där jag bodde då var det styv lera och den förvandlades till helt fantastisk mull genom täckodlingen. Blev tyvärr tvingad att sluta eftersom det blev snigelodling av det hela!
Har du också problem med sniglar? Vi använde mest torr halm -inte så mycket färskt klipp. Det kanske är skillnad på det!

Mitt viktigaste redskap är trädgårdsspaden och sekatören förstås. Håller med de, som skrev att det är viktigt med rejäla redskap!

Ticka
0

Jag är väldigt fäst vid min sekatör, en bra sekatör är guld värd.  Och min ympkniv.. Och grepen…

Skrattande   Entusiasm och nyfikenhet, väldigt viktiga verktyg för att starta upp på våren.

Christina
0

Jag stod nyss i en butik och drömde över en sekatör av typ schweizisk armékniv. Ni vet - en sån där med massa utfällbara tillbehör. En liten spade, en måttstock, en minisåg, m m. Men kom på bättre tankar. Antagligen alldeles för smått och klent. Någon som testat en sådan?

Torparmor
0

Har fått ett antal "armeknivar" via jobbkontakter. Tycker de är väldigt bra att ha i bilen, som reserv, men inte till vardags i trädgården. Tycker det är otroligt svårt att få fram det verktyg man vill ha utan att få sår på fingrar och händer och avbrutna naglar. Ofta skulle man behöva ett annat verktyg för att få fram det man vill ha.

De här små "blomsaxarna" med gröna skaft har jag både flera typer och antal av. 1 omg är till för "finklipp" där det ska vara rena och fina skär, 1 omg är till för klipp av jordiga växtdelar och 1 om för växter i dammen.

Jag har också en jättegammal Fiskarssax med vågformade blad, som är perfekt att klippa-skära markduk med, försökte med Stanleykniv men det gick inget bra. Saxen fungerar bra på alla de typer av mark- o ogräsduk som jag testat.

Maskrosjärnet följer också med överallt och precis som du Lillianna anväder jag det till allt möjligt.

I somras föll jag för en liten handtrimmer från Bosch. Själva trimmerdelen är inte längre än min handflata. Den är laddningsbar och går länge på en laddning. Tycker den fungerar bra när jag ska ta det närmaste runt träd och växter. Vanlig grästrimmer skadar så lätt träd och buskar. Trimmern klarar förvånansvärt bra både grov och saftig växtlighet

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Christina
0

En sådan liten handtrimmer skulle jag också gärna vilja ha. Det tar emot att plocka den stora så det blir bara högst en gång i månaden.

anki1
0

Ja jag har många små faoriter, min lilla planterinsspadel iten handkultivator, bra vid ogräsrensning renshacka sekatör, fast det börjar bli dags att byta ut den. och så trimmern, den går jag loss med ibland.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

aeas
0

Sekatören är givetvis det viktigaste men jag tycker att rosenkrattan är mycket användbar pga sin nätta rundade fom. Det är väldigt lätt att komma åt överallt i rabatter och trädgårdsland med den.

Bjornen
0

De viktigaste redskapet har man alltid med sig, nämligen fingrarna. De finns alltid med och kan användas till det mesta, Med fingrarnas hjälp får man en helt annan känsla för växter och deras liv.Jag använder så liute redskap som möjligt eftersom det nästan alltid blir bättre med fingrarna.

Lillhumlan
0

Eftersom vi anlägger just nu så måste mitt svar bli:

Spade, Kratta, räffsa samt planteringsspade.

Senare så tror att planteringsspaden finns kvar men med en ny vän……sekatören.

/Lillhumlan