Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 14316 ggr
Yvve
15

Persika & nektarin träd

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag inhandlade ett persika träd & ett nektarin träd, vrt inte viken sort men det står zwerg pfirsich & persika,jag har kommit fram till att det betyder dvärg..är det någon som vet hur tåliga dom är??vågar jag sätta ut dom redan nu?bor i norr om malmö..

flaxss
0

ja du kan plantera ut dom nu ,, dom är härdiga för zonen . dock blir det frost så skadas blommorna men inte trädet .

Yvve
0

ok!!tack vad glad jag blev,,men jag hittade faktiskt persikaträd "frost" idag och köpte den ochså..Skrattande.. det blir trångt både på kollonilotten och uteplattsen,,

Bjornen
0

Egentligen finns skyldighet att ange sortnamn även på perika och nektarin. Som art är de härdiga i södra Sverige. Men det finns sorter som inte alls är härdiga i Sverige. Ett fåtal sorter är härdiga i vårt land. Tyvärr importeras allt för många växter utan att vara härdiga och i strid mot Jordbruksverkets föreskrifter. Det kan vara sorter som är lämpliga i Italien, Spanien eller Sydtyskland och inte för Sverige.

Yvve
0

jag får prova och se,,men jag har tillgång till hyra växthus plats på skolan över vintern..så jag behöver inte oroa mej så..

flaxss
1

du behöver inte ha dom i ett växthus övervintern ,, utan du ska plantera dom i marken ute . dom är härdiga hos dig

Yvve
1

jaa!! jag får se vart jag hittar en plats..skulle kunna tänka mej att ha nån av dom i kruka..eller om det blir citrusträden som får komma ut,,,har handlat lite hej vilt,,håller på att planerar in dom på odlingslott och altanen+rabatt..