Persika & nektarin träd
ja du kan plantera ut dom nu ,, dom är härdiga för zonen . dock blir det frost så skadas blommorna men inte trädet .

ok!!tack vad glad jag blev,,men jag hittade faktiskt persikaträd "frost" idag och köpte den ochså..
.. det blir trångt både på kollonilotten och uteplattsen,,

Egentligen finns skyldighet att ange sortnamn även på perika och nektarin. Som art är de härdiga i södra Sverige. Men det finns sorter som inte alls är härdiga i Sverige. Ett fåtal sorter är härdiga i vårt land. Tyvärr importeras allt för många växter utan att vara härdiga och i strid mot Jordbruksverkets föreskrifter. Det kan vara sorter som är lämpliga i Italien, Spanien eller Sydtyskland och inte för Sverige.

jag får prova och se,,men jag har tillgång till hyra växthus plats på skolan över vintern..så jag behöver inte oroa mej så..
du behöver inte ha dom i ett växthus övervintern ,, utan du ska plantera dom i marken ute . dom är härdiga hos dig

jaa!! jag får se vart jag hittar en plats..skulle kunna tänka mej att ha nån av dom i kruka..eller om det blir citrusträden som får komma ut,,,har handlat lite hej vilt,,håller på att planerar in dom på odlingslott och altanen+rabatt..