Hej! Heter Cristine och är ny här..
Jag har en trädgård på 2.940 m2 som är svår att fylla..det blir så dyrt..så jag planterar mycket perennerrosor ock klematis. Är faktiskt ett klematisfreak. Nu har jag inte några gröna fingrar så jag försöker så gott jag kan. men tänker lära mej mer av er. Cristine
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
min mamma var i samma läge för ett par år sedan, lämpligt nog gillar hon lupiner så hon grävde upp en massa vid vägrenar :D kan ju vara ett tips om man vill få fint och inte har ekonomin för det :)

Lupiner kan lyckas och då blir det bara lupiner efter några år, eller också misslyckas det och då blir det ingenting. Lupiner är speciella och endera trivs eller också inte.
Hos mej trivs dom definitivt inte. Jag har tagit iflera omgångar från mina föräldrars torp men de vill inte sprida sej hos mej och jag har satt i både rabatt och dike.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Det har vi sett hos ett par bekanta. Hos dem växer det lupiner överallt och tränger sig även fram på oönskade platser. Men hos deras granne 150 m bort trivs dem inte. Grannen som nu är pensionär har under hela sin livstid provat att plantera och så lupiner i sin trädgård på olika vis och olika platser, men inga av dem har någonsin överlevt i mer än några år.

Jag har själv gjort åtskilliga försök med lupiner, med frön, små plantor, stora plantor och till och med med särskild bakteriekultur utan att lyckas. Nu finns de utanför trädgården bara 150 meter bort och snart har jag dem växande också på gården. Men nu vill jag inte ha dem eftersom de är så vanliga.
Christine, jag önskar jag hade din yta av tomt för jag har bara 770kvm och det är hopplöst att göra saker i det. Jag har idéer som jag vill uppfylla men ingen plats för det och jag blir så besviken varje gång jag får prioritera bort det. 
Nåja, Inte behöver du fylla hela trädgården på en gång inte! Planera länge och noga vad du verkligen vill göra i din trädgård. Försök se den "färdig" med alla dina önskningar i den och ta sedan ett område i taget och koncentrera dig på det. När det omådet är klart kan då gå till nästa. Byt fröer eller plantor med grannar och vänner eller ropa in dom på tradera (det gör jag) och börja så egna perenner. Skaffa en liten "barnkammare" som du kan stoppa ned alla plantor du får tills du vet vart i trädgården du vill ha dom. Detta har även jag och det är en mycket bra sak att ha. Jag fick en hel del i höstas av vänner och bekanta och då hamnade dom i min Barnkammare och där är dom nu och börjar komma upp efter vintern.
Kontrollera även hur solen vandrar i trädgården för att ta reda på vart sol respektive skugg områderna finns så att du kan plantera rätt växt på rätt plats. Ta gärna jordprover också så du vet vilken typ av jord du har så att även det kan hjälpa dig med rätt plant val.
Det finns massor med saker som man kan göra och bör göra innan man kastar sig på att plantera för fulla muggar och sedan bli besviken när de dör, bara för att man missat att kolla upp om plantan verkligen trivs där eller ej. Så ta det lugnt du och du skall se att det kommer att bli så bra så.
Lycka til!
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4