sommarflädern har överlevt
I höstas fick jag äntligen tag i en planta av sommarfläder. Men förra sommaren var ju extremt torr så det blev inget lämpligt tillfälle att plantera den på någon lämplig plats. Inte förän sent på hösten kom äntligen regnet och då tyckte jag det var för sent. Jag övervintrade i alla fall plantan i källarvåningen och nu har den vaknat fint sedan den har fått stått framme en dryg vecka.
Är det någon som har denna fina medicinalväxt hos sig. Vad jag vet så växer den vid Kalmar slott. Månne är det rester efter mycket gamla planteringar (folkvandringstiden ?). Det finns några pollenanalyser från 700-talet och Sollerön som påstås härröra från druvfläder. Men eftersom druvflädern troligen kom till vårt land av Linne eller under Linnes tid, så tror jag att det är pollen från sommarfläder som var anpassad för varmare tider. Jag tror nämligen inte på Umeå universitets förklaring att pollenkorn har flugit från Kaukasus till Sollerön.

Hurra! Vilken triumf att få den att överleva i källaren. När tänker du plantera ut den?

Den kommer knappast att planteras förrän i juni månad.
varför tar du inte ut den tidigare än juni ?? är inte det lite sent ,,sommarfläder är ju härdig . den finns ju förvildad ockås i syd och mellan sverige så den borde väl vara tåligare än att du inte behöver vänta till in i juni .

För det första är det sällan min jord är lämplig att gräva i förrän i slutet av maj och vanlig fläder kan frysa fortfarande de första dagarna i juni, vid temperaturer kring 3-4 minusgrader. Vid inomhus eller växthusplacering hinner den utvecklas bättre än utomhus och då kanske den hinner blomma i år. Om möjlighet hoppas jag kunna få se hur pollenkornen ser ut på sommarfläder. Det tycks inte finnas någon litteratur om sommarfläderns pollenkorns utseende. Jag hoppas kunna konstatera pollenkornens likhet med druvflädern. Därigenom kanske jag kan bevisa att universitet i Umeå har gjort en felaktig pollenanalys.

Hoppsan låter avancerat!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
tänka sig att du bor så himml ''arktiskt'' för här fryser inte flädern den vanliga eller druvflädern ner i juni . och vad jag vet så hinner sommarfläder utvecklas väl i sverige även dom som växer förvildade i mellan sverige .även om din hemska jord inte går att gräva i långt ut på sommaren så kan man ju ha den i kruka .
druvflädern blommade ju hos mig innan kylan kom utan att frysa ner lika så den avnliga flädern har inte heller frusit ner . men det är ju bara hos dig dom gör det .