Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketter: växthusuterumvinterträdgård
Läst 7941 ggr
Therese-jhfd
0

Jag skall få ett växthus!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Måste bara få berätta.

Jag skall äntligen få ett växthus. Som jag har längtat och drömt och planerat inför den här dagen.

Äntligen känns det som om jag kanske kan få möjlighet att göra något av tomten, för det är tyvärr det vi har nu, en tomt och inte en trädgård. (Bifogar en bild på eländet som det såg ut för två år sedan, bilen och det andra krafset är borta. Men annars är det så här baksidan ser ut.) Generad

Det kommer att bli den billiga moddelen växthus iofs. I trä och plast, ett hemmabygge på ca 12 kvm. Men nu kan jag dra upp alla möjliga sorters plantor, innan fick uteummet och fönsterbrädorna i huset stå till tjänst och det gjorde att jag inte kunde sätta riktigt så många olika sorters plantor som jag önskade.

Oj vilket rörigt inlägg det blev, men jag ville bara dela med mig lite av min lycka.

KerstinP
0

Grattis Therese, så roligt. Jag ska också "få" nytt växthus i år.

bjorsa
0

De låter kul ,Du kommer att dra upp plantor för friland om jag fattat rätt ?Vad skall du ha därefter ?

Lite gurkplantor är trvligt att ha men då f1 hybrider slanggurka sådana som bara ger gurkämnen inga hanblommor.Å meloner är kul jag har haft både cantalupe å nätmelon och ett år vattenmeloner men dom tar tid så bäst att köpa färdiga fina plantor om man skall köra melon i kallhus tycker jag.

Tomatplantor är ju trevligt att ha problemet är ju att man inte hittar gammla ida 240 den gick perfekt i kallhusen dom ny weibulls är inte så bra som elin då dom får gröna nackar när de blir för hett i huset men de e vad jag tycker andra kanske tycker något annat om weibulls tomatsorter .

Basilika är ju trevlig oxå i kallhus då den gillar värmen växer som ogräs :-)

mvh/bjorsa

Therese-jhfd
0

#1 - Vad kul att du skall skaffa ett nytt växthus, såg bilderna på ditt andra som stormen tog.

#2 - Jag hade tänkt blanda lite, så att jag har både friland och hyllor för de växter som jag sätter i kruka för utplantering i (de planerade Flört ) rabbaterna. Tomater har jag satt i år. De trängdes ett tag i vardagsrumsfönstret men har nu flyttat hem till min mormor och hennes växthus. Lite drygt 75 plantor blev det, jag tänkte behålla några själv och sen ge bort resten till släkt och vänner, ev får några följa med på växtbytardagen också. Odla melon låter jättemysigt. Men fungerar det verkligen? Vill du berätta mer, eller kanske har du en bra länk?? Tack för dina fina tips!!!

bjorsa
0

Är ingen melonexpert men de ca 6 veckor att dra fram plantan från frö till utplantering men den tiden går ju alltid att korta ner dock behöver dom dras upp inomhus å där verkar du ha fullt men ett par plantor kan du nog klämma in inågot fönster :-)annars så går dom ju att köpa lite längre fram.

När man har meloner i växthuset så får man leka humla/bi själv om dom nu inte är där inne men jag gjorde som så att jag hade mjuk akvarellpensel men ingen special eller så utan en vanlig en sedan så kommer melonen om jag nu minns rätt att blomma med hanblommor först sen kommer honorna och dom har melonämnet under sig och när honblomman öppnar sig å då helst på förmiddagen och när man har vädrat huset så att luften är torrare då dar man hanblommans pollen på penseln dom fastnar lätt sedan är de bara att pollinera honblomman och detta gör man några gånger/dagar så att man får en välpollinerad melon (man kan oxå bara nypa av hanblomman och använda den när man tagit bort kronbladen)

Pollenet gror sedan på kvällen eller när fuktigheten stiger och sedan tappar hon blombladen å då e de klart men sen får man ju vänta på att den skall bli stor sen kommer kruxet när är den mogen :-) men de kan vi ta framåt höstkanten :-) men man känner på lukten de luktar melon då å sedan så får den en annan klang när man knäpper på den med fingrarna .

Meloner gillar välgödslad jord å värme dessutom så kan dom ta stor plats i synnerhet vattenmelonen den tar flera kvm så de e nog bäst med en vanlig honung eller nät eller cantalup melon som man sedan binder upp som en tomatplanta och sedan nr man tex fått fram 3-4 melonämnen så får man hålla efter så att den inte växer för mkt får den skall då producera meloner å inte grönmassa men de ser man .

Men ett tips är att bara odla inte bry sig så mkt av vad andra säger att sånt går inte eller de där e så svårt de e bara å testa för de mesta går att odla men man kanske inte får toppavkastning men de e ju inte de man är ute efter ,skall försöka att hitta mina gamla kataloger jag hade för en 10-15 år sedan då köpte jag nämligen massor av olika frösorter från kanada då dom har liknande klimat som oss men mkt mer fröer fast vet inte om de går att köpa längre då vi har eu .men jag hade lila paprika lila auberginer lila randiga aubergenier kapkrusbär osv å de fungerade .Har oxå hafr vindruvor i huset fast de gick sisådär men persika gick väldans bra hade stora skördar på 1 träd men de frös ihjäl ett år så nu finns bara stickiga grundstammen kvar.

upps blev lite långt å grötigt :-)

mvh/bjorsa

Faxlin
0

Herregud, jag ska nog inte odla meloner känner jag. Alldeles för avanserat för mig.

Super skojigt med ditt växthus Therese. Jag är ju din vän, får jag tomater då? hihi
Ser framför mig hur Theres tar sats och kastar tomaterna från skåne till mig i mitten av landet. ;-)
Sorry, klockan är mycket. dax att nanna snart kanske. hihi

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Therese-jhfd
0

#4 - Bjorsa, du är en pärla, jag får tacka så väldigt för din fina beskrivning av melonodling. Skall givetvis passa på att köpa melon när jag ändå skall iväg och handla imorgon. Vem vet vad mer för spännande man kan hitta i fruktdisken? Lovar att avlägga rapport om vad jag hittat när frukten är inhandlad, uppäten och fröna/kärnorna ligger i jorden. Glad

#5 - Men Åsa, klart att du skall få några tomatplantor. Kanske skulle du tycka det vore kul med någon paprikaplanta också? Flört Och inte behöver jag skicka/kasta dem hela den långa vägen till mellansverige. Jag råkar ju veta att du ev skall besöka Skåne i sommar någon gång… Hemlis

bjorsa
0

#Therese ta inte ta kärnorna från melonerna då dom inte kommer att produsera samma meloner då dom med all största sannolikhet är f1 hybrider dvs första generationen hybrider så dom kommer att splitta upp sig på förädrarna och föräldrarna är oftast då en som tex är bra motståndskraftig och den andra ger bra skörd så då vet du inte vad du får dessutom meloner idag är ju från israel eller likn å dom har inte samma sorter och växtbetingelser som vi köp istället fröpåse i alla fall första året då vet du i alla fall vad de är du odlar och köp då en f1 hybrid sort dom är dyrare men mkt bättre .

mvh/bjorsa

Therese-jhfd
0

Aha, dumma dumma jag… Generad Då skall jag snällt knalla iväg och köpa riktiga kärnor då. Tror du att det är likadant med mycket annan frukt som man kan hitta i fruktdisken? Att man inte får vad man tänkt sig om man sätter kärnorna?

bjorsa
0

Nä de var inta alls dumt tänkt

Men mkt av grönsaker som paprika,chilli,melon,tomat,aubergine där är dom i flesta fallen just f1 hybrider och där delar fröna upp sig på moderföräldrarna och de e inte alltid att 2 bra föräldrar ger bättre barn så att säga så de kan vara lite si å så med frön från dessa men visst man kan ju exprimentera .

Men ser du något kul så ta fröna kärnorna och prova dom de gjorde jag förr å de var kul :-)Har fått någorlunda paprikor och chilli från ica grönsaksdisk så visst de går ju men meloner tycker jag man skall satsa på en som är framtagen för sverige .

Bara för att vi pratade meloner så passade jag på att beställa bla melonfröer från www.lindbloms.se å där tog jag bla

**

EARLIGOLD F.1 (ca 95 dagar) En mycket

**(ca 95 dagar) En mycket

tidig s.k. Cantaloupemelon (har längsgående

åsar). Vackert gulorange välsmakande fruktkött.

Ger stora frukter 1-2 kg.Endast i portion.2385 MP/12 pl.(15 frön) Pris: 12:-(15:-)

och förhoppningsvis kommer fröerna till 1 vecka i maj så då är plantorna klara mitten juni för utplantering men jag sätter dom i början juni så kanske de blir 1 vecka sent men om de nu inte blir för tidig höst så borde man ha melon i september ,tog oxå vattenmelonen sugar baby + lite annat smått å gott

mvh/bjorsa

mvh/bjorsa

Therese-jhfd
0

Tack för länken, hittade en massa spännande växter. Glad Tror faktsikt att jag skall passa på att ta med mormor och besöka lite olika plantskolor i helgen.

Kan vara bra att ha med sig någon som är så blomkunnig som henne, och så med dina råd om grönsaks/fruktodling i bakfickan kan det ju inte bli fel. Flört

bjorsa
0

Låter trevligt att gå med mormor på plantskola ,ta inte mina råd som sanningar för man glömmer ju minst hälften när man försöker berätta så här med text i alla fall jag då de var många år sedan jag var aktiv odlare.(numera halvaktiv hobbyodlare)

mvh/bjorsa

Therese-jhfd
0

Lugn Bjorsa, jag kommer inte att jaga dig när melonerna dör för mig eller så. Flört Men jag uppskattar dina råd och tips.

Såg att du pysslar med mycket med Koi, trevliga fiskar. Grannen min har anlagt en stor damm och ett litet vattenfall i sin trädgård och har en mängd olika fiskar. Bland annat stör och koi. Vill också ha en damm någon dag, men det får bli när ekonomin tillåter, är ju inte den billigaste hobbyn tyvärr.

bjorsa
0

Puh :-)Jo koi e kul har haft koi från 83 med avbrott i några år men mina dammar är inga avancerade utan enkla hemmabyggen bygger filter själv och använder alternativa filtermedia dvs behöver inte köpa dyra filter å maten bakar jag själv oftast på räkor+ en del annat för koifoder kan köra ekonomin i botten rätt fort då de billigast ligger runt 70-100 kr kilot å uppåt  och under sommaren gör jag av med många många kilon  :-)men bakar inte allt köper även laxpellets men si de får man inte mata dom med enligt många men de bryr jag mig inte om :-))men de skitar ner laxfodret alltså å man kan inte enkom mata dom med det för då blir de fetlever på dom,se nu hamnade jag utanför trädgårdstemat fast dammar tillhör ju trädgården :-)

mvh/bjorsa

Christina
0

Dammar tillhör definitivt trädgård!

Therese-jhfd
0

#13 - Föder du upp Koi till försäljning också?

bjorsa
0

Men kanske inte dessa ?fast man kan kalla dom för forskningsdammar :-)) de e liksom så där  mitt växthus ser ut på somrarna fast + lite till mindre dammar ,kom på att de nog är mer en lekstuga för avdankade akvarister :-)fast har inga akvarium längre dock 2 dammar i källaren

mvh/bjorsa

bjorsa
0

#15 näe har det enbart som hobby men jag avlar men då bara åt mig själv för att försöka få fram lite nya, resten för doris

doris på bilden bor i växthuset hela somaren å smaskar småkoi :-)

mvh/bjorsa

Therese-jhfd
0

Haha, Doris, vilken sötnos. Kan tänka mig att hon trivs fin fint i växhusvärmen omgiven av mat.

bjorsa
0

Jo hon trivs där inne å ibland rymmer hon men så dyker hon upp någon damm efter ett tag men hon är inte social utan fräser åt en när man lyfter henne så de e ingen man kelar med precis då hon dessutom bits som värsta avbitartången men hon e lite kul :-)

mvh/bjorsa

Therese-jhfd
0

Är hon en rödörad? Jag har för mig att de rackarna kan bli ganska stora… Tycker att det är häftigt att ni har en sköldpadda som strövar omkring på tomten.

bjorsa
0

Jo de e en rödörad men hon strövar inte fritt däremot har hon växthuset å dess dammar att vandra mellan men sommartid kan de vara svårt att hitta henne då hon byter damm och sen kommer ju allt ogräs som hon kan försvinna in i fast ogräs är ju sådant man rensar bort fast jag får så mkt :-))))

mvh/bjorsa

bjorsa
0
Therese-jhfd
0

Tufft, kanske skulle man låta Gallan bo i växthuset i sommar och hålla efter ev insekter som kan tänkas leta sig in. Än å andra sidan är hon så liten så hon kanske kommer bort. Fundersam

bjorsa
0

Trevligt det är en gecco ?

Vi hade tidigare en grön leguan (hugo) nu är han dock död (blev 10 år) men han fick simma i dammarna när de var riktigt varmt typ 28 grader i vattnet han gillade oxå att gå å käka maskrosbladen men han kunde man i alla fall hinna ifatt men en gecco springer ju i taket om den vill men en nätbur kanske vore något att ha den i i växthuset gäller bara att inte glömma den på kvällen för då fryser den ihjäl brrrrrr

mvh/bjorsa

Therese-jhfd
0

Jajamen, det är en daggecko. Trevlig liten ödla, men precis som du säger, otroligt snabb, så hon får nog nöja sig med sitt terrarium här inne hon.

Har faktiskt varit iväg och inhandlat lite fröer idag. Det blev:

• Nätmelon
  • Gurka
  • Rädisor
  • Kanelbasilika
  • Squash

En salig röra med andra ord. Flört Men spännande är det.

Sen har jag ytterligare fröer liggandes som inte kom i jorden förra året, har förvisso fått höra att det kan vara svårt att få gamla fröer att gro, men tänkte iaf göra ett försök.

Blir säkert mer fröer efter helgens planerade utflykt. Vill få fatt i fler sorters kryddor. Och så lite roliga blommor.

Madde
0

#25: Kanelbasilika låter intressant. =) Skulle vara kul och testa.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Faxlin
0

#6: hehe, ja jusst ja. Om Cayenne gör som jag sagt ja. hihi

Audiatur et altera pars

Christina
0

Vilken spännande tråd. Bilderna och berättelserna från dig Bjorsa är något alldeles extra!

Och Therese - hur har du fått tag på en gecco? Har du henne inomhus i vanliga rum eller i någon form av bur/låda?

Therese-jhfd
0

Madde - Lovar att berätta mer om kanelbasilikan när den kommit upp. Jag är rätt spänd själv på hur den är.

Åsa - Klart att hon gör, skulle bara våga annat… Flört

Christina - Gallan kommer från en kille i Malmö som föder upp diverse reptiler. Jag har haft henne i lite drygt 8 år snart och kommer helt klart att skaffa daggecko igen den dag hon lämnar mig.

Hon bor inomhus i ett sk terrarium, en "glaslåda" som man inreder med lämpliga stenar, grenar och gömslen. Viktigt är att man har ett uv-rör för att efterlikna solens strålar, och så en värmematta för att höja temperaturen, en daggeckos terrarium skall ha en temperatur runt 28-31 grader. Dessutom måste man se till att luften håller rätt fuktighet, eftersom daggeckon är en regnskogslevande art (kommer från madagaskar) så kan den få problem med tex ömsningar o dyl om luften är alltför torr.

Nu blev det en mindre uppsats av det hela, hoppas att jag inte blev för tjatig. Flört

Christina
0

Tack snälla för din uppsats. Jag älskade våra geckos som knattrade omkring i huset när vi bodde i Sydostasien. Är det jobbigt att sköta ditt terrarium?

Therese-jhfd
0

Vad bra att jag inte blev för tråkig.

Terrariumet är superlätt att sköta. Jag har en timer till belysningen så den behöver jag inte tänka på. För att hålla luftfuktigheten uppe så har jag lite växter i kruka ståendes i terrariumet, de brukar jag duscha ca två gånger om dagen. Mat köper jag till henne varannan vecka. Helt klart ett väldigt behändigt litet djur som inte gör mycket väsen av sig eller kräver mycket omvårdnad. Jag brukar jämföra det lite med att ha akvariefiskar, bara att det är mindre jobb med en ödla. Flört (Lite beroende på vilken art man har då).

För att återgå till ämnet växthus så vill jag berätta att nu är hela trästommen klar och på plats. Verkligen skoj att se hur det går framåt.

Christina
0

Du kommer att stormtrivas med att ha ett växthus. Idag stod jag i fyra timmar i mitt och flyttade över småplantor till större krukor. Och kunde slabba och fixa utan att frysa.

bjorsa
0

Å jag krälade i mitt dike med plasten fladdrande ovanför mig att de alltid skall blåsa när jag drar på min växthusplast men de mojnar väl till midsommar :-)

mvh/bjorsa

Christina
0

Men så är dina odlingar av en annan dignitet än mitt lilla pillande med små blomfröer väl? Fundersam

bjorsa
0

Nä du nu för tiden brukar jag inte ha så mkt tex förra året var kanske 10-20 kvm som var odling i huset resten ogräs å dammar å öppna ytor att gå på + att jag hade så att jag kunde stå å måla lite tavlor där inne så att jag slapp lukten av oljefärg inne i huset å de blir mkt ljusar i växthuset än bostadshuset.

Å de jag odlade förra året var paprika gurka chilli å sallad men i år kanske de bli några kvm till,Jag skall ta bort lite loppdammar som ändå inte fungerar längre å där kan jag odla lite.

får väl ta å förklara mig kanske vad de gäller loppdammar de e alltså inte vanliga loppor utan vattenloppor å då en som heter moina som jag odlar under sommaren som yngelföda men den kulturen har de senaste åren bara kraschat efter en kort tid så ingen ide i år för nog försöka med den vanliga svenska dapnia istället å då går de lika bra utomhus.

Lägger in en bild på en chilli

mvh/bjorsa

Therese-jhfd
0

Nu ger jag upp för idag.

Här spöregnar och jag har förfrusit fingrarna när jag, till grannarnas stora förtjusning, legat på knä i gruset och lagt plattor.

Dags för ett varmt bad och en kall öl.

Önskar alla ett trevligt valborgsfirande och bifogar en bild på stomen till mitt blivande växthus.

Mvh: Therese

Faxlin
0

Blir så fint Therese. Du kommer och hälsar på mig i sommar och bygger ett likadant va??

Audiatur et altera pars

bjorsa
0

#36 tjusigt snart taklagsfest då :-)

mvh/bjorsa

Therese-jhfd
0

#37 - Hahaha Åsa. Du skulle må då va? Flört

#38 - Tack Bjorsa. Fast fest blir det inte förens allt är klart. Vilket det nog blir idag. Planerna för eftermiddagen är att få dörren klar, och så skall drivbänkar och hyllor upp. Lovar att sätta ut nya foton när vi är klara.

Faxlin
0

#39: Japp, inte dumt alls. Så kan du passa på att leverera en guldklimp till mig samtidigt. hihi

Audiatur et altera pars

Madde
0

#36: Ja nu börjar det ta form ditt växthus. Ser ut att bli ett riktigt fint ett. =)

Therese-jhfd
0

Nu är växthuset klart och har varit så i några dagar. Tyvärr har jag inte hunnit fota ngt. Skäms på mig. Generad

Förresten, hur varmt skall det vara i ett växthus? Mitt är för tillfället väldigt tätt och den enda ventilation som jag kan åstakomma är att lämna dörren öppen. Takluckor skall upp men jag vill inte stressa min förstesnickare för mycket, han gnäller redan om slavdrivarfasoner och att lönen (läs ölen) är slut, jag är rädd att om jag jagar honom allt för envetet kan han gå i strejk. Flört

Christina
0

Det ser så gedigt och snyggt. Förstår att du är nöjd. I det väder som råder nu kan du gott ha dörrarna öppna hela dagen.

Har du satt in några växter ännu? Berätta - är så nyfiken!

Therese-jhfd
0

Här kommer nu äntligen en bild på hur det ser ut när plasten är på plats.

Therese-jhfd
0

#43 - Jag har inte satt något avancerat sådär direkt. Eftersom jag inte har några rabbater att sätta ut växter i har jag mest valt sådant som jag kan ha i växthuset hela sommaren.

Jag har satt gurka, squash och nätmelon. Har också hämtat hem några av mina tomat och paprikaplantor från mormor.

Lite kryddor blev det eftersom jag tänkte att det kan vara kul att flytta över i krukor och ge bort till släkt och vänner efterhand de kommer upp. I kryddväg blev det citronmeliss, oregano, kanelbasilika, vanlig basilika, timjan, gräslök, körvel, mejram och persilja.

Madde
0

Nu Therese har jag testat Kanelbasilika. Det sålde dem på affären så jag var tvungen att testa. Smakade gott som bara den. =)

Det blir jättefint ditt växthus. =)

bjorsa
0

#44 De blev fint ditt växthus ,jag satte lite chilli,paprika,och bönplantor (trebona) och 3 olika meloner i växthuset igår så nu får de inte kommma någon frostknäpp mer för mina gamla oljeeldade byggtorkar fungerar inte längre.

mvh/bjorsa

Therese-jhfd
0

#46 -  Tack Madde. Vad kul att du testat kanelbasilikan nu. Då vet jag ju att iaf den är ätbar, många av de andra växterna vet jag inte mycket om alls. Generad

#47 - Bor du långt upp i landet Bjorsa eftersom ni har risk för frost änn? Chili vore roligt att testa också, kanske skulle man införskaffa sig några sådana. Är det någon speciell sort som är tåligare än någon annan?

bjorsa
0

#48 näe på samma höjd som stockholm fast västerut men frost kan ju komma så sent som i början av juni sk järnnätterna men har man bara en liten el värmare så klarar man ett hobbyhus de finns ju sådana med frostvakt på dvs den slår på ifall tempen kryper ner mot nollan ,jag få köra med vatten ifall de skulle krisa dvs sätta på spridare inne i huset som får gå hela natten

När de gäller chilli så har jag bara köpt vanlig sort å sått tidigare så dom var planteringsdugliga nu å när de sortval så kan jag inte dom men den jag hade förra året gav olika plantor en del plantor fick lite kraftigare frukter som var betydligt starkare än dom andra plantorna som gav lite smalare å lite längre frukter men dom kom från samma fröpåse så den var lite ojämn men god .Å att så nu är nog i senaste laget för den tar nog 4 månader från frö till frukt men såklart blir mitten september men plantor finns nog att köpa nu eller om ett tag hos handelsträdgårdarna .

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Appropå frost så kom den i natt här å tog våra flitiga lisor som vi hade planterat ut men som jag glömde att täcka och i växthuset hade vi 1 + vid midnatt  så då la jag agrylväv över allt och då strök inga med så nu får man inte glömma att titta på termometern innan man går till sängs .

mvh/bjorsa

Christina
0

Nej, men så jättetråkigt. Trodde inte riktigt på att det skulle komma frost. Men har inte utplanterat något heller.

Jag har ett sånt där monteringsfärdigt 10 kvm - du vet - det i min lilla växthusartikel. Där har vi en frostvakt som slår på vid +4. Knappast ekonomiskt gångbart om man har så jättestora växthus som du.

bjorsa
0

Ingen fara bara lite flitiga lisor går ju att ta mer skott å de var ju bara klantigt av mig att inte tänka på att dom stod på altanen kunde ju täckt över dom .

De fungerar fint med agrylväv nu när marken är varm i huset blir ju som ett täcke för dom jag hade då runt midnatt 1+ i huset i luften men under agrylduken låg de på 6+ men utan den så kanske bönorna å melonerna blivit frostnypna framåt småtimmarna men jag vet inte hur lågt den gick inatt tempen men under 0 var de .

Frostvakt är perfekt att ha då slipper man vakna till på natten å känna att de e nog lite kallt å sen upp å titta på termometern å sen ut i huset mitt i natten :-)) Jag har byggtorkar som går på olja men blir orimligt dyrt för dom få grönsakerna jag har .

mvh/bjorsa

bjorsa
0

+1 grad nu igen

mvh/bjorsa

Therese-jhfd
0

Vad trist att ni har det så kyligt än där uppe i "norr". Räcka ut tungan Här har varit kanonväder ett bra tag nu, och mina små plantor i växthuset växer så att jag kan se det från dag till dag. Jättespännande.

Skal nog testa att sätta chili från frö ändå, de senaste åren har det fortfarande varit duktigt varmt i början av september här nere så det skall nog inte vara några större problem. Och skulle det nu bli kallt ändå så kan man kanske flytta in plantorna inomhus? Eller nu drömmer jag igen. Generad

bjorsa
0

Så långt norr ut är de inte men lite isbjörnar har vi :-)Jag bor i odlingzon 2 och det är ca 3 km till mälaren norra sida förstås den iskalla :-)Men idag skall de inte vara någon frostrisk då de regnar och är runt 8+nu 20,15 .

De fungerar säkert att ta in chilliplantorna om dom står i krukor och sen kan ju dom gröna frukterna mogna av inomhus ,jag har en kompis från venezuela han brukar har chilliplantor i fönstret å han får fram frukter till att krydda maten så visst går de.

mvh/bjorsa

Therese-jhfd
0

Haha, nu skall du få lära dig något nytt Bjorsa, för oss skåningar är allt som ligger ovanför Växsjö norrland… Flört Så isbjörnar tror jag säkert att ni har ett antal. Skrattande

Tack för infon om chilin, nu skall jag genast gå och leta fram lite krukor att fylla med jord.

bjorsa
0

Glad

Faxlin
0

Ja, bjorsa jag kan intyga att Therese faktiskt har den inställningen. Försökte frebilt få henne att förstå att i Gävle är vi inte Norrlänningar, men det funkade inte alls. ;-)

Audiatur et altera pars

Therese-jhfd
0

Men Åsa ni bor ju verkligen i Norrland. Fast inget ont om det. Det vart rysligt kul att åka snöskoter. Flört

bjorsa
0

#58 ÅsaF nu ligger ju gävle gästrikland å de tillhör väl södra norrland om jag inte minns fel så nog bor du i norrland allt :-)

http://www.smhi.se/weather/images/sve15_10.gif

mvh/bjorsa

Faxlin
0

Okej då bjorsa, fast jag bor på gränsen till Gästrikland. ;-) Så jag hör egentligen om man hård drar det till nummer 7 på din karta ;-)

Audiatur et altera pars

Therese-jhfd
0

*Dansar segerdans och tuggar på sladden till tangentbordet* Det vart ju det jag saaaa juh. Gävle tillhör Norrland. Skrattande

bjorsa
0

Glad skadeglädjen den enda sanna glädjen ,Åsa du får flytta gränsen eller åtminstånde försöka få lantmäteriet att komma ut å mäta kanske är de så att du egentligen tillhör svealand å då har du ju rätt till de eller så kan du starta ett mindre krig för att återta svealand å på så viss slippa norrland :-)))

mvh/bjorsa

Faxlin
0

hehe, ja fast ärligt bjorsa. Jag bor ju i en liiiiten liiiiten by som heter Älvkarleö, det ligger i Uppland. Så jag Therese sluta genast tugga på tangentbords sladden (du kan sätta i halsen lilla vän). Jag bor inte i norrland. Tyvärr, faktiskt. Skulle helst vilja bo riktigt högt upp typ mot finska gränsen eller så. ;-)

Audiatur et altera pars

Therese-jhfd
0

*mutter, mutter, morr* Nu är du allt bra nöjd va? Men du vet, i MIN värld bor du fortfarande i norraste mörkaste norrland. Så det så. Räcka ut tungan

Faxlin
0

hehe, det är ju bara för att du är extremt mycket Skåning Therese. Kan inte vara lätt, tror du lider liiite av plastförgiftning här efter sladden du gnagde på tidigare. Är det inte dags att gå ut och kolla till växthuset, frisk luft är nog vad du behöver nu gumman. Ja, för att få bort plastförgifningen liksom. *fniss*

Audiatur et altera pars

Therese-jhfd
0

Lite nya bilder…

Först ett på en vattenmelon.

Therese-jhfd
0

Ett till på samma melon.

Therese-jhfd
0

Nätmelonerna börjar bli så här stora…

Therese-jhfd
0

Det börjar bli trångt…

bjorsa
0

Härliga bilder therese de växer å frodas i ditt växthus du ser ut att ha lyckats bra med dina meloner !

mvh/bjorsa

Diana61
0

GRATTIS! säger jag med. Även jag skulle ha fått ett. Well, jag fick ett i höstas av grannen men vi kunde ej hämta över det då utan planerade nu till sommaren att hämta det, varpå grannens fru kom över och sade att dom ångrat sig. SkrikandesLedsen

Så det blev inget.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Therese-jhfd
0

#71 - Tack Bjorsa, nu hoppas jag bara att några meloner hiner bli klara innan hösten kommer. Vore så kul att få smaka en melon som man odlat själv.

#72 -  Fy vad taskigt av era grannar att göra så. Har man lovat bort något så har man. Du får väl hålla tummarna att de tröttnar igen och erbjuder er växthuset på nytt. Flört

Diana61
0

Saken är den att jag kommer att få ett nytt istället av min man som present när jag har nått min målvikt. Så nu har jag verkligen en morot!

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

pili
0

SkrattandeHej, va bra, jag också ska få ett växhus, hoppas att din trädgår blir fin nu.

Jag älskar fuchsior och här några, men vill många mer.

Madde
0

Vad skoj och se lite bilder på det du har odlat Therese. =)

Christina
0

Det här vill jag också försöka nästa år i mitt växthus. Vad kul det har varit att få följa dig från början med din melonodling.

Therese-jhfd
0

#74 - Vad bra att det kommer att lösa sig ändå för dig. Och som du säger, vilken otrolig morot att kämpa mot. Jag önskar dig lycka till! Glad

Therese-jhfd
0

#76 - Tack Madde.

#77 - Jag skyller alltihop på Bjorsa, det var han som planterade idén om melonodling i huvudet på mig. Flört Men det är verkligen så spännande just nu, och melonerna växer så att det knakar. Försökte ta lite nya bilder ute i växthuset för en stund sedan men det var för mörkt. Skall se om jag komer ihåg att göra ett nytt försök imorgon.

Diana61
0

Therese: Tusen tack! Gissa om det är en STOR morot! Räcka ut tungan

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

bjorsa
0

#79 Skyll inte på mig :-)Idag så såg jag att tomaterna börjar bli klara ett par dagar till bara sen så blir de lite tomater i maten oxå

mvh/bjorsa

Therese-jhfd
0

Klart att det är ditt "fel" Bjorsa. =0) Lilla jag skulle aldrig ha kommit på en sådan galen idé helt själv. Men det är ju det som är så roligt med att vara medlem på ett forum. Man får så många BRA galna idéer. Flört

Ny bild på den största av vattenmelonerna.

Therese-jhfd
0

Och nätmelonen.

bjorsa
0

Dom växer dina  melonerna men tror du förväxlade bilderna :-)

Mina meloner är lite sega av sig men har ju bara 3 plantor och bara en av dom har meloner dom tycks inte trivas riktigt men jag skall piska på dom lite med näring å se om dom inte oxå kan växa till sig :-)

mvh/bjorsa

Therese-jhfd
0

Hmm, just det ja… Såg att jag hade lyckats göra det på mer än ett ställe. Generad Skall fixa.

Jag tror nog att dina plantor också kommer igång snart. Jag tyckte ju att mina såg smått döda ut hur länge som helst, men sen fullkomligt exploderade dom.

mias
0

Jag förstår din lycka!!!

Maken byggde ett jättevacker växthus på 16 kvm i glas och vit aluminium!! Som jag älskade det växthuset!! Hade en stol och ett bord därinne och njöt av varje besök!!

Sen flyttade vi…suck…att man kan sakna en BYGGNAD…men ett växthus är mer än så!!

Så fortsätt att vara lycklig för ditt kommande växthus!! Jag gläds med dej!!

kram

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.