Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterlökväxterknölväxter
Läst 8808 ggr
lotza
34

Förökning av Allium?

I dag har jag klippt av fröställningarna av stor Allium, man kan se att det sitter små svarta frön och nu undrar jag om det går att så Allium? Hur gör man då? Och när i så fall? Har ju inget växthus…..

Christina
0

Så dem bara - redan nu - de gror ganska lätt. Jag föreslår att du sår dem i kruka, eftersom det annars är svårt att hålla koll på de små grässtrån som dyker upp. När stråna är stora nog att kunna hanteras kan de få varsin kruka.

lotza
0

Tack för ditt snabba svar. Det blir att leta fram lerkrukor och inhandla jord. Jag tror jag skall så Digitalis i krukor också. Det kan väl räcka att gräva ner krukorna i jorden över vintern? Då för de väl den fukten de behöver. Har plockat kapslar från Stockros - kan jag göra samma sak där tro?

Christina
0

#3 Jag har övervintrat små digitalisplantor utomhus, precis som du tänker göra, nedgrävda i jorden, i sina krukor för att lättare hitta dem i vårens ogräs.

Stockros har jag inte försökt mig på, sedan jag två år i rad fick hemsk rosrost på köpta plantor. Men skulle absolut testa att göra på samma sätt med de kapslarna. Ska bli väldigt roligt att höra hur det går.

Diana61
0

Christina! Hur länge tar det att odla upp dessa BOLL alliums så att man kan plantera ut dom ? Jag har aldrig frösått dessa.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Christina
0

#4 Vet faktiskt inte hur lång tid det tar innan de blommar. Misstänker att det tar ett par år i alla fall innan det bildats en lök som har ackumulerat tillräckligt med näring för att bilda blommor.

Diana61
0

Jo jag anade det jag med. Kanske 3-5 år. Vad tror du ?

Orkar man vänta så länge ? Flört

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Christina
0

Ja nog orkar man. Det svåraste tycker jag är att komma ihåg vad det är som står och växer.

lotza
0

Funderade faktiskt på det idag - om det är värt att så långsamväxande växter när årets sådda Rudbecka bara är 15 cm och långt ifrån blomma, men å andra sidan tror jag det är glädjen att odla och se dem växa som gör att man fortsätter. En liten stickling där, ett litet frö där….och efter något år har man - förhoppningsvis - något stort som man alldeles själv lyckats med!

Christina
0

#8 Jag tycker också att det är en stor del av nöjet att ha lite experiment för sig. En vän till mig har en babyhörna - en liten fyrkant med konstigheter. Dvs sticklingar och fröer som kanske kan bli nåt. Och de älskas alldeles speciellt.

Jag har i år en stickling av en Balsgårdsros ' Freja' där roten blev totalt uppäten av sork. Men den lilla sticklingen, dvs den ynka gren utan rot som sorken lämnade, har börjat få blad och växa i sin kruka. Och den tittar jag på varje dag!

Diana61
0

Håller med till en viss del, men alla tar inte lika lång tid på sig men vist är det kul att experimentera. Jag skall försöka få till en barnkammare under hösten eller till nästa vår om jag nu bara hinner. Jag måste leta fram plats för den också…. suck. Inte lätt med liten plätt.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

lotza
0

Jag vill också ha en barnkammare!!! Funderar på en pallkrage någonstans??? där sticklingar och sådder kan hålla till men jag vet inte heller var……

Diana61
0

Japp! pallkragar tänker jag med använda till det, men det är platsen som är svår att finna.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4