antal plantor per kruka
hej!
här kommer en riktig basicfråga :) jag har sått massa frön som nu så smått börjar bli redo att planteras i riktig kruka (vi har balkong så det är bara krukor som gäller), men jag har kört fast på hur många plantor jag egentligen ska plantera per kruka? är det någon som kan ge mig ett råd?
de som jag främst undrar om just nu är olika klätterväxter, de jag har sått är luktärt, hjälmböna, klockranka, svartöga och purpurvinda. sedan har jag även sått aubrietia, orientalvallmo, stockros och kantlobelia. klätterväxterna har jag planterat om i små tidningspapperskrukor, men de andra är fortfarande för små så de har jag inte planterat isär än.
de ska som sagt planteras i krukor som är lite olika stora så det är ju förstås svårt att säga, men säg att krukorna skulle vara 25-30 cm i diameter, hur många plantor skulle ni planera per kruka då?

Lobelia planteras aldrig en och en utan 10-30 plantor i klump. Sticklingförökade plantor sätts dock oftast en och en. Svartöga, klockranka, hjälmböna och purpurvinda planteras en och en men gärna flera plantor med lagom avstånd. Minst 3 plantor i varje kruka och ju större kruka desto flera plantor. Luktärt kan sättas flera plantor tillsammans eller en och en. Aubretia och orientvallmo är perenna växter som inte blommar första året. Stockros kan vara ettåriga, tvååriga eller perenner och de ska planteras en och en. Tvåårig eller perenn stockros övervintrar knappast i kruka, vilket också gäller orientvallmo och samma sak kan vara aktuellt med aubretia, men den är tåligare att övervintra i kruka.
tack för svaret :) aubrietian var ett misstag, gissa om jag blev tjurig när den hade slunkit med trots att den inte blommade första året :D orientvallmon skulle enligt paketet kunna blomma första året vid tidig sådd så jag tänkte att det kunde vara värt ett försök, de var ju så vackra så det gjorde ont :D har som plan att göra en ordentlig planteringslåda som jag ska kunna isolera till vintern så jag tänkte att jag får väl plantera dem där…
hur gör jag med lobelian när jag nu har planterat den i en liten bytta, de är ju planterade i klump men väldigt tätt, nu är det ju kanske tio på en yta stor som en femkrona. ska jag försöka plocka isär dem lite eller kan jag sätta en sådan femkronestor plutt per kruka?
märks det att det är första gången jag sår på allvar? ;)

Normalt behöver orientvallmo en vinter för att blomma, men det händer ibland vid enstaka tillfällen att någon planta blommar redan första året. Ofta innebär det att plantan inte klarar övervinrtingen utan dör efter den enda blomma som utvecklats.
Du har sått lobelia mycket glest. Normalt tar man bitar om ungefär 1/3 kvadratcm som då innehåller 10-30 plantor. De ska inte delas utan de sätts i klumpar.