Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 26984 ggr
Rajamaja
87

Klippa/beskära hallonbuskar?

Hej!

Har en ganska risig hallonbuske där många grenar är helt ruttna och döda. Ska ut idag och klippa bort allt sånt, men sen undrar jag om man också brukar klippa ner hallonbusken på höjden, för den har vuxit sig ganska hög och är väldigt spretig.

Kan jag klippa av ett par decimeter på höjden och på så sätt få den jämn och fin? Brukar man göra så?

Mvh/Rajamaja

Åsa S
13

De skott som gav bär förra sommaren ska tas bort helt. Ofta tar man bort dem direkt efter skörden men det går bra att ta bort dem tidigt på våren. De nya unga skott som växte upp förra året som inte gett bär ska man spara, dessa brukar bindas upp alt. kan man kapa dem något på höjden ifall man har svårt att nå el dyl. men inte alltför hårt då kanske man klipper bort de blivande bären. (Olika hallonsorter blir olika höga). Man brukar dock inte klippa hallon för att jämna till dem till någon form som man gör vid formklippning.

Bjornen
2

Höga sorter t.ex Preussen brukar behöva toppas. De bör toppas på våren och inte hösten, då topparna kan frysa i topparna. Om hallonen är friska är det därför bäst att skära ur gamla buskar på våren som stödjer årsskotten och hindrar dem att ramla omkull om det blir mycket snö. Vid noggrann uppbindning minskar risken för snötyngda kvistar och då går det att beskära dem även på hössten. Vid sjukdomsangrepp ska de beskäras på hösten för att minska spridningen.

Rajamaja
6

Jag gjorde en ordentlig urrensning igår, och jag tog bort mer än halva häcken, som var ca 1 m bred ggr 5 m lång, och det mesta var ruttet och dött, och det som fortfarande lever toppade jag lite på, så det ska bli kul att se vad det blir av det hela. De hade vuxit sig nära 2 m höga.