Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettträdgårdens-byggprojekt
Läst 4467 ggr
Ahnna
0

Tips på avgränsare?

Har ett litet dilemma - mina planer på den "nya" trädgården har rullat på friskt under vintern, men jag kan inte för mitt liv komma på hur jag ska avgränsa en "korridor" längs trädgårdsgången upp mot huset. Alltså, vad ska väggarna i korridoren bestå av? Kruxet är att gången går spikrakt från väst till öst och delar av trädgården ungefär på hälften. Blir väggarna för höga skuggas alltså hela norra sidan, och så vill jag ju inte ha det.

Har haft tankar åt att ha en mur på vardera sidan om gången, ca 60-70 cm hög, men riktigt så mycket sten har jag inte och "köpesten" tycker jag inte är så fint. Så någon mur blir det nog inte.

Har funderat på att sätta upp armeringsmatta i samma höjd, men kan inte komma på vad jag vill ha för växter som klänger på den.

En häck av typ liguster eller nåt annat som går att klippa i strax ovanför knähöjd hade varit jättefint, men tyvärr för dyrt.

Sist men inte minst har jag funderat på att sätta typ låga buskar (rosor?) längs hela gången på båda sidor, men det blir en sjujägarns massa buskar! (Gången är ca 30 meter lång.) Samt att raden med buskar som i så fall hamnar på norra sidan om gången skulle skuggas av raden som sitter på den södra sidan.

Idéer, någon?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ledin
0

hmm jag tänkte på liten stenmur i natursten (typ från åker) då sparar man plateringshål (mindre hink lr bunke?) där man kan plantera växter  så blir den itne så trist mur, nu tycker jag ju natursten är väldigt fin men den piffas lätt upp med att man kan plantera växter/blommer i muren. Men gången va 30 meter så det blir mycket jobb å lägga en sån lång mur :) ond rygg får man ju med hehe. hoppas du får bra tips det va det som ploppa upp just nu i huvudet på mig :)

Bjornen
0

Liguster fungerar inte som så lågt klippt häck. Buxbom kan dock hållas på den höjden, likaså princesspirea.

Om det är en 30 meter lång rak gång måste det livas upp med lite varation. Partier med stenar och något parti med torvblock och olika buskar eller halvbuskar emellan. Kanske någon enstaka större buske emellanåt för att ta bort stelheten. Jag tycker man ska försöka få lite variation. En något högre buske gör gången lite spännande för att se hur det ut bakom busken. Sök variation istället för symmetri.

Ahnna
0

Jag tycker nästan att gången i sig är det som drar ögonen till sig; den är rak, men har 3 "rondeller" längs vägen, med plantering i mitten, som en liten rundel. Och mitt på varje raksträcka, alltså mitt emellan "rondellerna" så tänkte jag ställa rosenbågar med klängväster på. Så att det blir ett nytt rum för varje "rondell". Det som behövs är avgränsningen på sidorna, så att känslan av "korridor" infinner sig.

Natursten hade jag gärna haft i en lång mur, men trots att jag bor i det stenigaste hörnet av hela Uppsala Län så räcker inte stenen som finns här till en sammanlagd sträcka av 60 meter. Synd! Ont i ryggen skrämmer mig inte, men just allt samlande av sten tror jag skulle tråka ut mig till slut, jag är för otålig och vill se resultat! Skrattande

Tovblock håller jag mig nog ifrån, men eftersom jag har mängder av hästgödsel som nu har brunnit i nästan 2 år, så skulle jag kanske kunna göra en "jordvall" längs gången, med inslag av sten och grus, som världens längsta stenparti! Cool Det skulle ju faktiskt kunna bli hur snyggt som helst! Kanske med naturstensmur under några meter här och där…? Det får nog bli en blandning av solväxter och skuggväxter då, eftersom norrsidorna inte kommer få någon sol, men det kan jag leva med.

Visste väl att ni som är här på forumet skulle få igång mina små grå celler! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Christina
0

Jag tjatar ju om Rosor förstås. Vissa Rosor växer upp enormt fort och bildar snabbt avgränsningar. Rosa Helenae Hybrida t ex. Och Balsgårds Anna blev snabbt tre meter hög hos mig.

Diana61
0

Balsgprds Anna är helt underbar!! Förvånad

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4