Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterlökväxterknölväxter
Läst 2870 ggr
Diana61
2006-07-20 00:39
0

Lilium - Hemerocallis

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan på er alla!

Jag vill bara fråga en sak och det är : Hur många här gillar Lilium och Hemerocallis ?

Jag ÄLSKAR dom ! Räcka ut tungan

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Christina
2006-07-20 02:01
0

Vet du möjligen vad den här gula liljan heter? Har haft den i några år och den har hittills varit rätt liten. I år fick den fart och blev jättestor.

Den här är betydligt mindre och jag har inget namn på den heller.

Båda är nog rätt vanliga sorter.

Diana61
2006-07-20 13:25
0

Den gula kan det vara svårt att få fram namnet på eftersom de gula sorterna ser nästan lika dana ut alla så man behöver se närmare på dom, så som höjd, blad och mitt i blomman. Är den rent gul eller skiftar den i gult eller en annan färg. Har den prickar i svalget och i vilken färg….

Den andra är lite lättare och jag tror det är Pink Pixie för den ser rosa ut i kanterna och ej röd. Har jag rätt ?

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Christina
2006-07-21 02:04
0

Tack för hjälp -  

Här en närbild på den gula

- och på en ny rosafärgad som slog ut idag och som är lika hög och stor den gula - dryga metern -

Diana61
2006-07-25 23:25
0

Sitter och tittar i min lilje bok och ser att den där "Pink Pixie" tror jag nog är en Tamara. Kolla närmare på kronbladens form.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Diana61
2006-07-25 23:36
0

Den nya rosa liljan tänkte jag direkt på Sorbet, men kom sedan på att den har spetsigare blomblad. Skall leta vidare.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Christina
2006-07-26 00:51
0

Nu slår snart en vit ut också. Alla är ur en påse 'blandade orientaliska liljor' som jag grävde ner för tre år sedan. Och som först i år blir så här stora. Platsen där de står har gödslats p g a angränsande rosplantering och troligen har liljorna tagit till sig av godiset.

Diana61
2006-07-26 16:13
0

Dessa blandpåsar är svåra tycker jag att få reda på de riktiga namnen om dom inte har en alldeles särskilt utséende. Men vist är de fina?

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4