Dagens ros - Lykkefund
Dagens ros är Lykkefund - en honungsros som blommar något senare än den mer vanliga Hybridan. En god idé är att plantera dem tillsammans för ge en illusion av längre sammanhängande blomning.
När jag ser denna ros så blir jag påmind om att jag skulle vilja ha en vit ros i min trädgård, för jag har ingen vit (ingen gul heller om inte den jag nu har börjar blomma snart). Jag har sett en bild av en vit ros som heter Karen Blixten och som ser ut som en ros som jag vill ha och som doftar. Vet du flera vackra vita Rosor som doftar och som ser ut som en ros (om du förstår vad jagmenar?)
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Karen Blixen är en tehybrid. Vacker med svag doft. Lite krävande på vatten och gödsel som alla tehybrider.
Winchester Cathedral är en vit Austin som jag vet flera som lyckats bra med. Ilse Krohn är en klättrare som jag själv har.
White Cover är en låg 'marktäckare' som är lättodlad. Klasar med små söta blommor.

Peter Beales site om Classic Roses är ett bra uppslagsverk.
Tack för hjälpen!
Din Ilse Krohn gillar jag skarpt!
Sedan på siten du sände mig till så fann jag några pärlor.
Silver Wedding, Margaret Merri, Polar Star, Countess of Wessex, Elizabeth Harkness (Ej vit direkt men oj så vacker), Glamis Castle, Mabel Morrison, Pascali, Pinta, Sir Frederick Ashton, White Cockade, White Queen Elisabeth (viste ej att det fanns en VIT!), Frau Karl Druschki.
Tack för en underbar site. Den har jag sparat nu.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4