Mossa på trädets grenar
Mina fruktträd har fått väldigt mycket tjock grön mossa, jag är rädd att det underminerar barken och dödar trädet.
Det gäller både för äpple (Ingrid Marie) och päron (?), träden är gamla - 60 år. Finns det något jag kan göra åt det, eller är det ett ålderssymptom som inte kan åtgärdas?
Någon som vet? Tacksam för hjälp

Mossa på äppelträden gör ingen skada, enligt min erfarenhet.
Om det blir dålig fruktsättning beror det på andra omständigheter - kanske troligast dålig pollinering.
Tack för ditt svar : ))
Men jag är inte så säker, mossan är 1-2 cm tjock och liknar lite den i gräsmattan.. Rötterna förstör ju barken och jag är bekymrad för att trädet "dehydrerar" på sikt.

Mossa eller lavar på trädstammarna skadar inte trädet. Det övervintrar en del insekter i mossa och under lavarna, men det gör både bladlöss och nyckelpigor. Om den är grön är det någon mossart som kan växa på äldre träd och trivs bäst i täta obeskurna träd där det håller ganska mycket fukt. Den enda skada de möjligen kan göra är att om de växer på ställen med skador på trädet så håller mossan fukten och det kan bli trivsammare för olika svampar som på sikt kan skada trädet. Varken mossa eller lavar har några egentliga rötter och de sitter endast på ytterbarken som skyddar den inre barken, som sköter näringstilförseln från bladen ner till roten.
Mossa och lavar synes växa bättre på träd som mår dåligt eller växer dåligt då mossan och laven växer fortare än själva trädet. Gödsling, beskärning, vattning eller utglesning av omgivningen innebär att trädet växer bättre och lavtillväxten synes bli mindre. En rejäl beskärning som gör att det blir soligare och torrare innebär troligen att mossan mår dåligt och kan på sikt dö bort. Stammen kan skrapas med stålborste om man av estetiska skäl vill ha bort mossan/laven, men det skadar oftast trädet mycket mera än mossan eller laven.
Det verkar vara en ganska vanlig och spridd missuppfattning att mossa skadar träd! Jag tycker det är synd om folk i god tro pga tokigheterde läst i böcker börjar misshandla sina träd med borstar och skrapor. Tyvärr visades detta i ett trädgårdsprogram för några år sedan.
Men den yttre barken på träd är död och tar inte upp näring. Mossa och lavar är inte parasiter normalt och tar ingen näring från trädet eller skadar det på något sätt. Som björnen skriver massa borstande gör förmodligen större skada. I naturen växer det mossor och lavar på i stort sett alla träd och de mår inte dåligt av det.
Tack så mycket för alla svar : )))

Hörde nyligen av en trägårdsexpert att mossa och lav på träden tyder på en ren frisk luft

#6 Så har jag också uppfattat mossa och lavar, skägglav tex kan inte växa alls om det inte är ren luft!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

#6,7 Det stämmer helt och hållet. Mest tydligt är det att björkarna har vitaste stammarna i områden med mycket luftföroreningar. Avsaknad på lavar gör stammarna vita.
skall väl inte vara någon risk för dehydrering, eftersom vattnet går i kanaler innanför barken, och sugs upp av rötterna i backen
Aha, då är det bra luft på vårat lantställe. jag har inte försökt ta bort den utan den har fått vara.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk