Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterfröerfrösådder
Läst 1919 ggr
Lillhumlan
0

Sått smultron....nu rå?

Hej på er!

Nu har jag och min dotter sått smultron. En spännande upplevelse för en liten en.

Nu har de stått ute i 4 dagar i mörker och de har stått inne i mörker i snart två veckor, snart är det dags att sätta ut dem igen i ljus fast svalt, risken är väl att de fryser ihjäl om jag sätter ut dem på de enda ställe som är ljust o svalt…..

Så vad tror ni, gör det något om de står inne i ljuset istället, eller ska jag låta dem stå kvar i mörker fast rumsvärme? För det verkar ju dumt att ta ut dem nu. De har kommit upp smala långa tunna skaft med små små små blad på toppen eller kanske mer som en knopp.

/Lillhumlan i odlartagen! :)

Bjornen
0

Smultron sås bäst inomhus i normal rumstemperatur och så ljust läge som möjligt. För att de ska ge skörd första året bör de stå varmt och soligt. Smultron kan också sås utomhus senare, men plantorna växer långsamt och en enda torr dag kan ta död på de små plantorna. Först när de är någorlunda stora utplanteras de på friland, men räkna med tre månaders barndomsstadie först.

Lillhumlan
0

Aha……. tack! De har åkt upp i fönstret i v-rummet nu för bästa ljus o värme. SOLEN!

Men om man planterar dem lite mer skuggigt nu, så kommer det inte bär i år, men förhoppningsvis nästa eller?

/Lillhumlan

Bjornen
0

Månadssmultron blommar ju hela sommaren och ger bär vartefter. Första skörden beror mest på hur snabbt de växer till sig och ju större de är vid utplanteringen desto förr blommar de. När det blir varmare ute kan de placeras utomhus mot en solig vägg för att må bra innan de planteras på friland. Om de står i åtminstone i 8 cm krukor brukar det kunna bli både blommor och bär i krukan.

Lillhumlan
0

oki, toppen tack då har jag koll.

Kramen!

kickboard
0

Du har då verkligen haft tur om du fått dem att gro i mörker därute, så det blir säkert bra nu när du tagit in dem.