Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 3622 ggr
elenor
0

Vaken mitt i vintern!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur ska det gå för mina kära skyddslingar?

Tibasten är full av knoppar och de första blommorna har redan slagit ut.

elenor
0

Den här rosen, som jag glömt namnet på, just nu, har producerat en knopp mitt i februari. Orkar den verkligen slå ut, om den nu klarar kylan?

Hoppsan - det blev fel grupp, men jag klarar inte att flytta inlägget.

Bjornen
0

Det går säkert bra: Tibast tillhör en av de få växter som finns i hela landet och är kanske till och med vanligare längre norrut. De växer ju normalt kring bäckar och områden med högt men rinnande grundvatten. De tål mycket frost utan större problem, möjligen kan fruktskörden bli sämre. Men idag har ju inte tibastbären någon större användning och idag är det väl bättre om det inte blir några bär alls.

BiGavia
0

oh, en helt underbar bild, jag kan känna doften.  Glad

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

elenor
0

Bjornen, du skriver "Men idag har ju inte tibastbären någon större användning".
Vad i allsin dagar har man haft för användning av de bären?
Kan möjligen tänka mig att de kan användas om man vill bedöva/förgifta någon!Skrattande

När jag som liten flicka för första gången stötte på den vackra tibasten i naturen, så ville jag plocka med mig en kvist hem. Det var stört omöjligt att bryta av den sega stammen, så jag böjde mig ner och försökte bita av kvisten. Inom ett ögonblick blev jag helt bedövad i hela munnen och tungan. Det satt i rätt länge - kanske någon timme.
Det gav i varje fall mig en vederbörlig respekt för tibast.
Här i vår trädgård försöker jag alltid rensa bort alla bären, för att inget barn ska lockas att smaka.

Håller i alla fall med askfisen, att tibast har en underbar doft!

Bjornen
0

Tibastbären användes som medicinalväxt bland djuren och främst till kor direkt efter kalvningen. Men dosen fick inte överstiga 3 bär. Därutöver har de använts i olika magiska syften.

elenor
0

Tibastbären till magiska syften…hmm…Cool

Berättade att många växter vaknat för tidigt. Idag har ett par våririsar slagit ut, fast de bara nätt och jämnt fått upp blomman över markytan! Glömde att ta någon bild. Kanske kommer ihåg det i morgon!
De verkar i alla fall tåla kylan hyfsat, för vi hade -9° för ett par nätter sedan och det tycks inte ha skadat irisarna.

Julrosor och snödroppar låg med sina kronor mot marken morgonen efter den kalla natten, men det verkar bara vara en skyddsmekanism, för nu har alla rest sig igen.

Bjornen
0

De flesta vårlökar tål rejäla nattfroster. Narcissernas blomknoppar är nog den lökväxt som vi odlar som är känsligast för kyla. 

Förresten tibasten är det den vanliga tibasten (Daphne mezerum). Det finns några tibast-arter som blommar under vintern. En har jag för mig heter vintertibast.

elenor
0

Visste inte att det fanns olika sorts tibast, men det här är nog den vanliga, för den finns litet överallt. Den fanns här i trädgården före oss, men kan möjligen var självsådd.
Den har lätt att självså sig, så jag har delat ut många små plantor till mina bekanta.

catcat69
0

Kan inte jag få köpa en liten tibastplanta av dig?

elenor
0

Självklart! Du kan en tiblastplanta av mig gratis, så behöver du bara betala frakten. Ska titta efter om det finns någon redan, annars ska jag tänka på dig, när det dyker upp plantor.

catcat69
0

Jippie och tack på förhand. Allt praktiskt fixar vi när det blir dax!!!!!Skrattande

anki1
0

Jag skulle oxå vilja ha en tibast, Grannaen hade en. Sedan blev det ny hyresgäst på den tomten, Det gick ganska snabbt. busken stod lite undanskymt där den stod, och jag hade funderingar på att hämta dennär tomten var ledig. men så kom det ny hyresgäst och jag visade plantan för dom. jag vet inte hur det gick sedan. Den familjen håller sig för sig själva. Det är farförädrar och son med familj och de har 2 tomter med liten kort vägsnutt som slutar.De har satt bom över hela den vägsnutten så att ingen kan gå emellan på den vägen in i skogen. synd

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Bjornen
0

Daphne består av drygt 50 olika arter. Jag har provat några men det är bara den vanliga (mezerum) och en vitblommande som lever.

elenor
0

Anki - du blir nr 2 på min lista!Glad

elenor
0

Idag har jag sett några små plantor, under ena tibasten. Tror att det är frösådda tibast, som jag kan skicka till catcat69 och anki1.
Får vänta till bladen börjar slå ut, innan jag är helt säker, men det ser lovande ut! Glad

Återkommer när jag blivit säker!

anki1
0

Åhh jag tackar. Då kanske jag kan skicka nåt till dej i byte.

catcat69
0

Hejhej, har varit ifrån datorn i några dar och oj vad mycket kul det fanns att läsa när jag hade tid igen. Ja, elenor det är bara att göra en lista om det är något som du vill ha,så kanske man har det i gömmorna (troligtvis inte för du verkar ha så MYCKET fint men du får gärna försöka). KRAM

elenor
0

Nu är jag rätt säker på att det är fröplantor av tibasten, som finns på marken under den.
De är förstås små,  ~10 cm, men jag skickar dem gärna till er som vill ha. De kostar ingenting.
Det finns ungefär ett tiotal små plantor.

ZZZmariehem@telia.com ta bort ZZZ!

Yvve
0

Vill inte ha planta,,,men jag vill säga ååå! kände tibasten i dag..jag har tillgång att njuta av MÅNGA sorter på skolan i Alnarp. de mesta växterna är uppmärkt med skyltar,,men det är inte alltid det stämmer,,vit tibast,, men det konstatera jag att det inte var..Glad men tibast är det iallafall,,å det luktade gott..

anki1
0

18, jag mailar dej

Anki1