Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterköksväxterkryddorläkeörter
Läst 3529 ggr
SirMaxwells
2007-05-05 19:05
0

Persilja

Hej!

Här kommer en fråga från trädgårdsnybörjaren, jag har persilja i hela köksträdgården och inte bara i jorden utan den kommer upp överallt, mellan alla plattorna och tom i gräsmattan. jag har hört att persilja är 2 årig men detta måste vara betydligt äldre persilja, rötterna är ca 1,5 cm i diameter, nu till frågan, kan man äta detta eller är det bara att kasta?

Hälsningar Lisbet

Bjornen
2007-05-05 19:19
0

Persilja är en tvåårig växt. Första året samlar den näring  i rötterna som den använder till blomningen nästa år för att sedan sprida fröna och då,  och så gör flera flockblomstriga växter. Det finns några ordentligt giftiga växter bl.a. vildpersilja bland de flockblomstriga växterna. Därför bör man inte använda någon vild växt utan att verkligen vara säker på att det är odlad persilja eller någon annan ofarlig växt. Rotpersilja liknar palsternacka och har en finare smak än den och dessutom kan bladen användas som vanlig bladpersilja.

SirMaxwells
2007-05-05 19:45
0

OK, tack, då ska jag inte äta den, smakade på den förra veckan och lever ännu så det är förhoppningsvis inte så giftigt hihi, det luktar persilja och ser precis ut som persilja men jag har grävt upp allt nu och kastat det.

Tack för ditt svar,

/Lisbet

Christina
2007-05-05 23:17
0

Fast kommer den i köksträdgården så är det nog rätt troligt att det är persilja som frösått sig. Jag får den också överallt efter ett par år.

dolfen
2008-03-29 16:05
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Köpte en persiljetuva som jag sedan krukade. Efter ca en vecka ser den ut så här.

Kan det vara så att plastpåsen som persiljan stod i fungerat som stöd, och att de nya "tränas" att stå själva!?

(Hoppas att jag lyckas få in bilden.)

dolfen

Bjornen
2008-03-29 18:37
0

Den har stått för mörkt och varmt och då blir det onödigt långa stjälkar och de blir så klena att de inte orkar stå upp.