Vad/vem käkar mina penséer?
Min svärfar köpte 6st. gula penséer till mig inför påsken.
Sedan kom kölden, de stod ute under en köldnatt sedan förflyttades de in i uterummet (numer växthus enl mannenimittliv) för att inte helt gå under..tur var ju det då snön föll och kylan höll i sig… Nåväl där stod de och slokade.
Sedan en morgon upptäckte jag att två blommor var borta. Det fanns inget spår av dem. Puts väck är ordet. Inget mer med det tänkte jag..
Men nästa morgon samma sak..en blomma borta..bara skaften på blommorna kvar. Likaså så fanns det knoppar på penséerna igår..I morse var de borta. Vad händer?..knopparna och blommorna är borta? Bara stjälkarna är kvar. Uterummet är ju tillstängt, klart möss kan komma in..men äter möss penséer? Harar har vi sett utanför men de kan väl inte ta sig in i uterummet?
Min man samt svärfar säger sig vara oskyldiga..och jag tror dem…
Tacksam för svar.

Rådjur kan vara mycket besvärliga på pense och särskilt gula sägs det. Men i det fall är det säkert skogsmöss som tagit blommor. De ville väl ha något fint de också. Det är väl särskilt gott med något färskt nu tidigt på våren. Under sommaren äter både harar, möss och sork gärna pense.

Ja, det bara måste vara möss som tagit dem..suck…tackolov har de inte käkat på en dyna som vi har ute i uterummet…än…
Inte kul alls med möss..inomhus/uterum..hur söta de än må vara. Troligen ville de ha nåt godisgott nu när det var påsk…bara synd det var mina penséer.
Nåväl..det är ju ingen ko på isen för det..
Tack för snabbt svar!

Förra året gjorde min syster iordning så fina krukor med gula/oranga/vita penseer ute i sommarstugan, Åkte hem fram och tillbaka (ca2 timmar ) när hon kom tillbaka fanns över huvudtaget inte ett blad kvar. Hon vaar säker på att det var någon granne som jävlades med henne, men så var inte fallet utan det var förmodligen rådjur som mumsat i sig delikatesserna.
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
om skogsmössen..hihi!!