Någon som vet...
Jag skulle så gärna vilja veta vad det är för väldoftande buskar som ofta förekommer i offentliga planteringar, hm, egentligen borde jag ge mig ut på jakt och få till ett illustrativt foto förstås…
Men i avvaktan på det så kan jag beskriva buskarna som ganska "risiga" till utseendet och när det väl blir blomning (just nu t ex) så blir de översållade av små, vita, enkla blommor. Det ser inte mycket ut, men det doftar alldeles förföriskt. En doft som påminner om jasmin men en anings stråk av bubbelgum kanske…:)
Någon som vågar sig på en gissning om vad det är för väldoftande buskar?

Schersmin kanske? Ser blommorna ut så här?

Nu ser jag iofs ingen bild…:) Kan det vara så enkelt?

Förlåt - det gick för fort - hoppas det funkar nu
Här en länk till en hel buske - lite suddig men den visar formen på busken

Åhh, e det doftschersmin dom heter?! Måste lägga det på minnet!!

Nej så ser den inte ut, den jag tänker på är mycket "risigare" och blommorna mycket mindre, bladen är inte heller så stora och gröna… *måste ut och försöka hitta ett buskage för fotografering* Den finns bl a i rondellen vid Brommaplan och sprider ljuvlig väldoft…:)

Min mamma kom med förslaget smultronschersmin… Fast det vete sjutton, jag tycker att blommorna har varit mycket, mycket mindre på de buskar jag tänker på…
Förresten är schersmin och jasmin samma sak??

Schersmin - doft och eller smultron ser ungefär likadana ut. Mycket vanliga i trädgårdar i hela Sveige och även i offentlig miljö. Lättodlade och härdiga. Kort blomning i juli.
Jasmin - nja möjligen kan man odla den i skyddat läge i Skåne. Annars är det mest som slingrande krukväxt vi har den i svenska hem.
Fast frågan är relevant. Många kallar sin schersmin för jasmin. Men det är INTE samma växt.

Åh tack för svaret, knepigt det där med orden…:)

Pia - jag blir så nyfiken på vilken växt du sett. Om det inte är en mager och svältfödd Schersmin med små blommor, hoppas jag du får tillfälle ta bilder och visa oss? Du brukar ju röra dig på stan och ta spännande miljöbilder. Det där med doften låter så trevligt.

Kanske tar man sig en sväng i rondellen vid Brommaplan, då skall jag försöka ha kameran redo…:) Skämt åsido så har jag alltid kamerna i väskan, så jag skall verkligen hålla ögon och näsborrar öppna efter just denna väldoft!
Jag har två jättestora Jasminer i min trädgård i Zon 3-4 så nog går det att ha även Jasmin. Dom är ungefär 60år.

#12 Spännande - är det japansk vinterjasmin eller vad är det? Tar du in dem under vintern eller hur har du lyckats med dem? Vore roligt om du hade möjlighet lägga in foto.
Jag tror ju oxå det är smultronschersmin
sen undrar jag en sak jasmin och schersmin är det inte samma sak bara olika stavningar???

Både ja och nej - jasmin eller bondjasmin är vad många av oss kallar våra schersminer. Men det är två helt olika arter.