Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterlökväxterknölväxter
Läst 21835 ggr
Ahnna
2007-06-16 12:21
7

Ranunkler

Jag har blivit sjukligt förälskad i ranunkler, helt appropå ingenting! Skulle vilja ha hela trädgården full, men det är väl försent på säsongen att plantera dem nu…? Har googlat lite och hittat många fina bilder, men ingen direkt info om skötsel, blomning, höjd etc. Nån här som kan flika in lite kunskap?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Bjornen
2007-06-16 13:52
0

Jag förmodar att du menar bukettranunkler (Ranunculus asiaticus). Det är en gammaldags växt som ofta drevs till blomning som snittblomma under vintern för mer än hundra år sedan. Den var också en växt som var vanlig bland vanligt folk på 1920-talet. Har nästan försvunnit ett tag men kommer sakta tillbaks och säljs ibland numera som blommande utplanteringsväxt. Den är ungefär lika lättodlad som vanlig bukettanemon, men är frostkänsligare både som blomma och som knöl. Knölarna bör förvaras frostfritt och bäst med lite jord kring knölen under vintern som minskar urtorkningen i våra alltför torra förrådsutrymmen.

poja
2007-06-16 16:13
0

Samma med mig, Ahnna. Man måste bara "ha". Så därför har jag planterat knölar i år. Och de kommer sakta men säkert. Sniglarna låter dom dessutom vara.

Ahnna
2007-06-17 11:07
1

De är ju så fina! Men jag är ju smått allergisk mot växter som måste tas upp ur jorden igen innan vintern, det blir så omständigt, särskilt om man har flera utspridda… Men de är ju så fiiiina!!!

www.stuteriprecious.se

Bjornen
2007-06-17 11:38
2

Ranunkelknölar är inte så dyra att köpa så man kan gott och väl köpa nya varje år, Det finns naturligtvis vissa eftertraktade sorter eller former och de är dyra att köpa.

Ahnna
2007-09-29 22:34
0

Säg inte sådär, jag kanske gör det… Köper nya menar jag. Och det har jag inte råd med! Räcka ut tungan Men de är ju sååå fiiiina!

www.stuteriprecious.se

elenor
2007-09-30 01:51
0

Köpte många påsar med enfärgade rosa ranunkler på Trädgårdsfesten på Sofiero i augusti. Det brukar oftast vara blandade fårger, men det var det alltså inte. Sedan har jag glömt bort dem tills igår.
Har nu haft knölarna i blöt sedan igår. Nu ligger de i vått hushållspapper. Ska plantera dem i krukor i morgon.
Tycker att de brukar vara svåra att få fram i rabatt, så jag provar kruka i år. De får stå i frostfritt utrymme under vintern.

zzaga
2007-10-02 20:16
0

Åh, fler än jag som drabbats av denna sjuka. Jag skulle verkligen vilja ha massa i hela trädgården. Tack för alla tips!

Diana61
2008-03-27 14:30
3

En fråga; dom man köper nu på trädgårdsbutikerna nu som blommar fint i sina krukor, kan man plantera ut dom i trädgården? Måste man ta in dom under vintern?

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Bjornen
2008-03-28 01:05
0

Det är samma ranunklar som säljs blommande i kruka som de som säljs som knölar. Möjligen eller kanske troligen är de nu blommande sorterna något känsligare än de vanliga sorterna. Så visst kan de planteras ut i trädgården, men inte ännu och efter avhärdning. Det verkar som om de behöver lång avhärdning och tillvänjning för att inte drabbas av svampsjukdomar. De är väl egentligen odlade i för höga temperaturer från början och därigenom känsligare för svampsjukdomar. Kanske de är också behandlade med kemiska medel mot sjukdomar.

Ranunkler kan under lyckliga omständigheter övervintra utomhus, men man bör förvara knölarna frostfritt under vintern.

anki1
2008-03-28 17:15
0

Jag har oxå en, som jag köpte nu i påskas. Då kanske den kan få leva vidare på balkongen sedan, när frosten är över? Kommer den att blomma om i sommar eller får jag vänta till nästa år på blommning? Kanske ska ta ut den till landet då om den inte blommar om och tar hem den till hösten och ser fram emot nya blommor nästa år? vinterfövarar då på fönsterbrädanbakom en gardin som med pelargonerna.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Diana61
2008-03-28 17:38
0

Tack skall ni ha för era svar.Skrattande

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Bjornen
2008-03-28 17:39
0

Ranunklar har ofta en lång blomningstid men kan ha kortare uppehåll. Det är en knölväxt och de ska vila under vintern, men kan gärna övervintras i krukor med jord men utan vattning. Frostfri vinterförvaring och knölarna är lite känsliga för urtorkning, därför kan lämpligen förvaras i jord inomhus.