Tips på ärt- och bönstöd
Är det någon som har tips på ärt- och bönstöd? Jag ska i år odla bondbönor, brytbönor, spritärter och sockerärter.

Det finns en mängd riktigt snygga i år i handeln. Såg på Coop Bygg i Bromma i metall klädd i grön plast. Rutmönster och verkade rätt stabila. Tänker åka dit och och titta igen, eftersom jag tyckte när jag såg dem att äntligen, äntligen, finns det bra grejer att köpa färdigt. Och att priset inte är ruinerande.
Annars har jag bara slagit pålar i marken och spikat fast hönsnät mellan dem med skjutpistol. Det finns säkert någon här som gjort något snyggt och smart själv.

Det finns ju sånadär i vide. Väldig inne just nu. dyra som attan.

Jo förresten Coop Bygg och Trädgård hade faktiskt i vide till hyfsade priser. Om nu 150 kr per ställning anses hyfsat för 60 cm bredd.
Vill aldrig räkna ut vad mina egenodlade grönsaker egentligen kostar per hekto. Det skulle nog bli rätt bisarra siffror. Hävdar att det är mitt nöjeskonto. 
Det är ju faktiskt så att jag egentligen delvis odlar för att spara in på matkontot. Jag handlar oftast ekologiskt, så det blir dyrt att köpa. Men odling är det bästa jag vet!
150 kr per ställning * 6 st = 900 kr och det är jag för snål för!
Jag hade nog tänkt mig tips på hemmagjorda stöd…..

Ikna
Testa att göra egna av armeringsnät. De blir lite rostiga… ganska snyggt:D

Det allra enklaste - och jag tycker det är snyggt också - är att köpa bambupinnar. 2-meterslängderna. Köra ner dem i marken och binda ståltråd emellan.
Vi spikade senast ihop några smala bräder och så fäste jag hönsnät emellan. Se #1. Blev mindre bra än raka trådar från käpp till käpp, där man kommer åt att plocka från bägge håll. Lite svårt att se ställningen på bilden - den är låg och mitt i landet.
Tack för era tips! Nu är det klart och det blev bambupinnar med hönsnät emellan, en rad bönor/ärter vid varje sida om nätet.

Då är det bara att vänta in värmen och växtligheten då!

Ett tips för nästa år kan vara att sätta ned armeringsjärn i marken. Mellan järnen flätar jag antingen med bambupinnar, de kan sitta kvar utan uppbindning en säsong, eller också med tunna grenar av tex pil. Ska spaljén bli mer permanent är det bra att säkra flätningen med lite snöre.
En kolonigranne använder armerinsnät stående rakt upp som hon stadgar med två armeringsjärn eller två nät lutade mot varandra. Riktigt snyggt med sockerärtor som klänger! Näten kostar någon hundring i inköp men håller för återbruk. Frågar man kanske man får överblivet material från ett bygge….

#9 Bra tips! Det där med två nät av armeringsjärn lutade mot varandra skule jag också vilja prova. Låter snyggt och effektivt.
Bambu pinnar (långa) går lu lika bra det tycker jag. Eller ? 
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Själv köper jag aldrig färdiga bönstörar. Binder ihop fem 2-2½ meter långa störar i toppen. Brer ut dem så att de står stadigt nertryckta i marken. Sätter 4x2 bönor runt varje stör och de får växa så.

Jag har armeringsjärn, eller rättare sagt delar av en armeringsmatta som jag klippt till. Mattan består av ett rutnät av ganska tunna armeringsjärn. Fungerar utmärkt