Brudorkide
Jag har hört att brudorkiden mår bra av en viloperiod utan vattning. När skall det ske? Efter att blomningen är över?

Vid blomningen bör den ha vatten. Men brudorkiden brukar klara sig med en vattning per vecka och helst placeras krukan i en vattenbalja där den får stå ett tag och sedan tas krukan upp då är den vattnad. Det odlingssuptrat som den trivs i bäst är bland annat bark och det blir inte fuktigt av bara en vattning utan det bör stå i vatten en stund för att bli uppblött.
Jag vattnar mina orkideer som Bjornen beskriver. Men någonstans har jag hört att det kan stimulera plantan att anlägga nya blomstänglar om man sätter den på svältkur ett tag. Frågan är när. Efter blomningen kanske den behöver näring och vatten för att hämta sig och att man sedan "svälter" den. Är det någon som har prövat? Jag vill inte gärna experimentera.

Nästan alla växter blommar lättare efter lite "misshandel" och är lite av naturens överlevnadskonst. För att generna ska bli bestående vill växten åtminstone sprida sin avkomma om än den dör på kuppen.
jag håller min brudorkidé under vattenkranen, tills det kommer ut vatten igenom hålen i krukan. Då är den förhoppningsvis genomvattnad och den får stå och rinna av innan den kommer tillbaks till fönstret (österläge) rötterna är då lite gröna.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
Det är på rötterna man ser om den behöver vatten. Om de är ljusa så kan man vattna.
Jag vattnar dem inte så ofta på vintern om de står i ett fönster där det inte är jätteljus. Kanske bara var fjortonde dag.
ung var 10 e dag får min. inte oftare än 1 gån gi veckan. Det brero lite på årstid och hur varmt det är. Vår lägenhet är vädigt varm ocjh på sommare är det olidligt hett i köket där orkiden står, Jag har öst, väst fönster.
min får varannan vecka. sen sprayar jag bladen och stänglarna ungefär en gång i veckan. när jag vattnar min så låter jag vattnet stå framme så det blir rumstempererat, och sen sänker jag ner krukan i vattnet och tar upp den igen, sen är det ganska viktigt att ha leca/bark i botten av ytterkrukan så det rinner av, en orkidé mår pyton av att stå i överblivet vatten…
varannan vattning har jag orkidénäring…
just nu blommar den med 11 utslagna blommor och 5 knoppar kvar.. så jag tror jag lyckas med att hålla den i skick
;-)
Nu har jag upptäckt att min brudorkidé tänker blomma. Den får lite "fjällig" utväxt som böjer sig uppåt och är olik luftrötterna. jag har lyft bort den ur sin ytterkruka (som var ogenomskinlig planteringskrukan är däremot genomskinlig) den får stå på fat nu. och jag sänker ner den i vatten ett tag och sedan får den rinna av innan den ställs tillbaka i fönstret.