Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterlökväxterknölväxter
Läst 2561 ggr
elenor
2008-03-08 23:46
0

Oidentifierade snödroppar

På vår gård fanns massor av snödroppar när vi flyttade hit, och jag betraktade dem som just bara vanliga snödroppar.

I fjol började jag förstå att det finns väldigt  många sorter av snödroppar. Det blev en liten skattjakt att söka vilka som fanns här hos oss.
Ja, men de är allt väldigt lika, även om det finns några som är litet annorlunda. Inte är det då lätt att identifiera några.

En vänlig bekant köpte dessutom förra våren till mig några fyllda (dyra) sorter i England. De var ordentligt namnade från början, men…mina höns….helt respektlöst sprätte de iväg skyltarna åt alla håll, så inte ens de inköpta vet jag längre vilka de är!

Om någon känner igen någon sort på bilderna och kan hjälpa till att identifiera, så blir jag mycket glad!

De finns  här i mitt album
http://picasaweb.google.se/Mariehem2/SnDroppar

heliotropes
2008-03-09 00:48
0

Så många härliga snödroppar du har,tyvärr är jag dålig på artbestämmning. Hmm! Har du ingen pli och fason på dina sprättiga hönorSkrattandehihi!

Eva // medarbetare på Perser

Bjornen
2008-03-09 08:52
0

Olika snödroppssorter då räcker inte riktigt mitt kunnande. Dels vill inte snödropparna hos mig. Jag har haft en del olika sorter, men det ska vara tur om någon enstaka kommer upp. Jag tror att jag har för tunga jordar för snödropparna. I England är just snödroppar en riktig modeväxt med många olika varianter.

catcat69
2008-03-09 15:11
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jaha då har man varit inne och dräglat över dina fina växter och bilder igen men sortnamn nää det är svårare. Har själv mest såna här som säljs krukodlade på våren utan namn. Men gratis är gott.

elenor
2008-03-09 16:06
0

Tackar för svaren, trots att ni inte kunde hjälpa mig den här gången!

Det är säkert rätt att det kan vara den tunga jorden, som gör att snödropparna inte vill sig hos dig Björn.
Vi har ju en lätt sandjord, som är fuktig vinter, vår och höst, men torr under sommaren. Det är visst optimalt till lökväxter, med den ordningen. Det är därför jag vill försöka få fram litet fler olika sorters snödroppar och har köpt till några från England och även några fyllda från Tyskland, via nätauktion.
Här i Skåne ser man ibland trädgårdar som är överfyllda av snödroppar den här tiden. Så vill jag också ha!

Min erfarenhet av snödroppar i Jämtland är att de kom ungefär i samma antal hela tiden, men de förökade sig nästan inget alls, så jag tror att de kanske inte hinner få mogna frön däruppe i norr.

Diana61
2008-03-23 23:38
0

Jag har den dubbla varianten och den heter Galanthus nivalus "Flore Plena".

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4