Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterfröerfrösådder
Läst 1474 ggr
FerretCrow
0

Hanterliga?

jag har läst i en massa olika trädgårdsböcker med mera när det gäller att plantera om det man sår.

och det står när dom är hanterliga kan man plantera om dom. men vad räknas då som detta? sådde för en vecka sedan lite tomat med mera och dom måste nu omplanteras då dom inte längre får plats i drivväxthuset.

men ska den vara viss thock eller hög plantan eller vad menar dom?

Bjornen
0

Omplantering bör inte göras förrän andra riktiga bladet har utvecklats. Vanligen är det blad nummer fyra om det inte är gräs, liljor med flera enhjärtbladiga växter för då är det blad nummer tre.

Många gånger kan det vara en fördel att låta plantorna att trängas längre. Tagetes utvecklas till knubbiga plantor om de står och trängs och gärna hänger av torka emellanåt. Nya sådder måste alltid hållas fuktiga. Omplantera inte i onödan.

FerretCrow
0

#1 okej men tänkte mer alltså på att plantorna är alldelles för långa och växer nu efter taket på miniväxthuset då borde man ju kunna plantera om och hellre he lite plast över.

Bjornen
0

Om de är så långa är det stor risk att de går förlorade. Det beror på vad det är för växter, men en del kan toppas och blir då fungerande plantor igen. Andra kan vara olämpligt att toppa. Ta bort plasten och låt de vara så ljust som möjligt. Plast kring frösådder ska inte vara kvar längre än att fröna har grott och ett litet kort tag till. Plantorna får aldrig komma i kontakt med plasten. Normalt gläntar man på plasten ett tag innan den tas bort helt och hållet.

FerretCrow
0

#3 problemet är ju att tar jag bort plast locket tar jag död på alla andra saker jag sått men jag klippte lös plast krukan dom va sådd i satte dom bara på ett fat så nu får vi se vad som händer=) går dom förlorade får man börja om på nytt bara=P man lär av misstag

dolfen
0

När jag omplanterar tomatplantor, sätter jag ner plantan i botten på den nya krukan. Det utvecklas rötter från stammen under jord.

dolfen

Bjornen
0

Om tomatplantora är för långa då klipper man dem i lämpliga längder och då har man flera.

Shannisen
0

Ytterligare kanonbra frågor med likaledes kanonbra svar. Nu är det ju frösåddtider så..

TACK!

igen

FerretCrow
0

#6 ja men då borde ju den enkla lilla smala stammen dö eller?