Trädgård iFokus

Trädgård

Etikett: annat-som-lever
Läst 1133 ggr
Sol-
0

Medarbetare och Köttätare!

Hej!

Jag har från och med nu den stora äran att vara Medarbetare i Trädgård.iFokus och hoppas kunna bidra med att svara på frågor och dra igång diskussioner framför allt om krukväxter.

Vill samtidigt passa på att tipsa om två trevliga (eller otrevliga, hur man nu ser på det) sidor.
Jag är väldigt facinerad av köttätande växter och håller på att bygga upp min samling av dom.

Svenskt Carnivorforum är en trevlig sida för er som är nyfikna och vill veta mer om köttätare och adressen är:

www.fumpan.com/cgi-bin/yabb/YaBB.cgi " rel="noopener noreferrer" target="_blank">Fumpan

Sen finns det en nätbutik där man kan handla köttätare, adressen är:

www.brutalablommor.se/ " rel="noopener noreferrer" target="_blank">Brutala blommor

Soliga Hälsningar

Christina
0

Vilka spännande sajter!! Påminner mig om min barndoms favoritsommarlovsnöje - att läsa spökhistorier ljusa sommarkvällar. Råder er att kika på dessa sajter, medan det fortfarande är ljust i trädgårdenOskyldig

Pernilla
0

Ohhh, livsfarliga!

Polyanna
0

Snygga sajter och vilket …udda intresse! Undrar om de där växterna kan göra tjänst som flugfångare…? men på vintern då Fundersammmm?

bjorsa
0

Grattis sol

Spännande med köttätande växter kanske något man får se till att skaffa sig så småningom .

mvh/bjorsa

Niklas
0

Vad kul med köttätandeväxter. Vi tog in Sileshår (heter de så?) utifrån och hade hemma när jag var liten. Det var nog egentligen pappa som gjorde det, men vi tyckte att det var roligt också.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Lisbeth
0

Går det inte att få dom till att bli vegetarianer? Läbbiga! Välkommen Sol!

mvh Lisbeth Oskyldig

Margareta
0

Läskiga saker!
Jag har sett några i Bergianska trädgårdens växthus i Stockholm.

Välkommen Sol!

mvh

Margareta

Numer pensionär i Nynäshamn

Sol-
0

Tack för alla välkomnande!

Ja det är spännande med köttätare, men dom är bara livsfarliga om man är ett småkryp Flört

#3 Växterna är utmärkta flugfångare, vissa av dom kan t.o.m ta getingar! Det finns ju inte så mycket fugor på vintern, och vissa köttätare vill gärna ha en sval vintervila.

#5 Ja det heter sileshår, själv har jag en tätört, båda två finns ju vildväxande i naturen i Sverige.

#6 Njae jag vet inte om det skulle funka Fundersam Flört anledningen till att de fångar insekter är för att de behöver näring. De lever på väldigt näringsfattiga områden och har utvecklats till att fånga insekter och på så viss få i sig näring, väldigt facinerande!

Här kommer ännu en sida, väl värd ett besök, killen som har den är bara 15 år och har en otrolig kunskap.

Samuels Köttätande Växter

MaMaMade
0

Köttätare är coola! Minns hur fascinerad sonen blev när jag visade honom på sileshår o berättade att den åt kött. :)

Påminner mig om när jag arb i en djuraffär i Täby. Ett par killar i 10-årsåldern kom in o frågade om vi sålde triffider (visst såg ni den filmen när det begav sig?) o höll på att fnittra ihjäl sig. Synd för dem hade jag ju sett filmen, så jag svarade helt lugnt att de var att räkna till växtriket o att de kundet fråga i Interflora-butiken längre bort. :)

Sol-
0

Nu har jag äntligen hittat en affär i närheten(Helsingborg) där jag kan handla mina köttätare, jag antar att min samling kommer att växa fort nu. Jag ska dit idag för första gången, kommer väl att vara som ett barn i en leksaksaffär. Skrattande Nåja killen ska med så han får väl hålla mig i örat, jag har sagt att jag bara ska handla två…Oskyldig

Lite lustigt namn på en köttätande-växter-affär kan ju tyckas, Salvia

Fortsättning följer…

Diana61
0

Häftigt! Dessa plantor är intressanta tycker jag fast jag inga har.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

EvaRittsel
0

Gillar verkligen det där med köttätande plantor. Härligt och småruggigt. Skulle vilja ha några i köket nu när sommarflugorna slinker in i massor. Välkommen Sol!