Kryddträdgården
Odlar du kryddor på friland och/eller i kruka? Vilka har du?
Det första jag odlade någonsin var dill, persilja och gräslök. Som så många andra. Fortfarande är de favoriterna och de vi använder mest. Senare har annat kryddgrönt kommit och gått eller stannat kvar.
Just nu har jag på friland:
- citronmeliss (hjärtansfröjd) - överlevt i 20 år eller mer
- citrontimjan - överlevt i fem-sex år, har även som marktäckare i en rabatt
- curryört - köpt för de grå bladens skull, men använder knappt
- dill - nysådd, sår 2 ggr per år
- gräslök - även gul lök är planterad men räknas som grönsak av mig
- isop - flera sorter, enbart i blomsterrabatter
- oregano (kungsmynta)- växer också vilt i vår närhet
- pepparmynta - mer än vad som behövs, mycket expansiv
- persilja - krusig och slätbladig
- rosenmynta - enbart i blomsterrabatter
- salvia - flera sorter, även i rabatter
- timjan - vanlig, också i ett par rabatter
- samt chiliplanta - stor, två år gammal, övervintrad inomhus, får stå i växthuset hela sommaren
Planerade inköp av färdiga plantor
- basilika - glömde så, det blir alltså planta i år
- dragon - överlevde konstigt nog förra vintern men inte denna
- koriander - har inte haft förut
- lagerblad - har inte testat förut
- rosmarin -har också dött i vinter
- äppelmynta - måste jag ha efter Pernillas tips
Tyckte jag knappt hade någon örtagård att tala om, men det blev en riktigt lång lista. Har du något som du vill ha som färskvara bland kryddor?
går det att ha dill i kruka på balkongen? Det vore så perfekt, jag tycker att köpedill inte smakar nånting… Men nu är det väl för sent för att sätta frön (jag misslyckades dessutom förra gången) och det finns inte färdiga dillplantor någonstans vad jag har sett…

Det är inte försent för dill. Vi sår flera ggr ända fram till midsommar. Vi spar bara en del av den tidiga dillen för att få krondill till kräftorna.
Blanda plantjord med mycket sand i krukan så går det nog bra.
Jag odlar på friland: Dill, persilja, gräslök, luftlök, vitlök (fast det är väl en grönsak, liksom gul och röd lök), citronmeliss, dragon, timjan, mynta, körvel, libsticka, oregano, isop, lavendel, salvia, pepparrot, ingefära och rosmarin. I kruka odlar jag grön och röd basilika och chili.

Jag har fleråriga oregano, mynta, citronmeliss, timjan, gräslök och libbsticka. Timjan klarar ej alla vintrar så ibland köper jag nya plantor. Dill och slätbladig persilja skulle jag inte klara mig utan. I krukorna frodas nu basilikan. Har haft både rosmarin och fransk dragon, men de klarar inte många vintrar hos mig. Ifjol hade jag koriander, men tyckte då inte om smaken. Nu har jag börjat tycka om den då den bjuds i våran personalmatsal.

Hela min trädgård består av kryddväxter och medicinalväxter i en himla röra. Mycket har jag införskaffat för att det är vackert, en hel del går åt i matlagningen och hälften är "ogräs" som kommer från mina skogspromenader, en del har självmant flyttat in.
Sått eller köpt: Pepparmynta, basilika, olika timjansorter, libbsticka, olika salvia, dill, någon ajaxdoftande invasiv mynta som jag försöker få bort
, oregano, dragon, citronmeliss, rosmarin. gurkört, vitlök, gräslök
Upphittat och inflyttat på egen begäran: Rölleka, äkta kamomill, renfana, ljung, en, brännässla, daggkåpa. mm

Odling i kruka och frösått i våras, och här köpte jag fröerna:
Grekisk basilika
3 olika sorters chili, Aji blanco cristal, Sarit Gat och Jalapeno
Har köpt färdiga plantor av och planterat ut på friland:
Citronmeliss
Citrontimjan
Gräslök
Jag hade en kattmynta oxå, innan den gick hädan, det var faktiskt inte katternas fel, dom intresserade sig inte särskilt mycket för den
otacksamt, det var ju faktiskt till dom jag köpte den.
Christina: Hur övervintrar du din chili?
Har krydd- och medicinal växter på lite olika ställen.
I "zinkbalja" ; basilika, körvel, gräslök och timjan.
I "lådor" ; curryört, äppelmynta, citrontimjan, oregano.
På friland ; kungsmynta, pepparmynta, libbsticka, echinacea, johannesört, vallört, mattram, blodtopp, malva (har glömt sorten), citronmeliss, koriander, kungsljus, vänderot, kvanne.
Bor i zon 6-7

#6 Jag tar in chilin i rumsvärmen. Den ser lite skräpig ut, men har överlevt två år nu. Vi plockar frukterna från den till matlagning hela vintern.
Så här såg den ut i maj när vi flyttat ut den till växthuset igen. Jag ville klippa ner den för att få bort de gamla frukterna och börja med nya fräscha skott. Men maken ville ha den stor. Han vill nästan aldrig klippa ner något, utan vill att det ska växa och bli STORT. Och chilin är hans planta, så han fick bestämma så klart.
När jag hade kollonilott under 80-talet så odlade jag en hel del men nu har jag bara hunnit med de tre vanliga, dill, persilja (för mina marsvin) och gräslök.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4